Fyldte peberfrigter 1

Så er det vist ved at være på tide med en ny opskrift. I fredags havde jeg en bio-aftale med en veninde, så jeg ville inden afgang lige lave en hurtig omgang aftensmad, der ikke krævede alt for meget tid og kreativitet. Så det blev til fyldte peberfrugter.

Jeg havde ikke prøvet at lave det før, men har mange gange før lavet fyldte auberginer efter samme fremgangsmåde, som jeg har skrevet om i indlægget her helt tilbage fra 2010 – bloggens første leveår.

Der blev foretaget enkelte ændringer i forhold til fyldet i originalopskriften, da jeg f.eks. ikke stegte indholdet på panden først, men blot proppede hele baduljen direkte ned i peberfrugterne, før de røg ind i ovnen.

Som tilbehør til peberfrugterne stykkede jeg en simpel salat sammen af rucola og radiser med dryp af solbæreddike og min bedste olivenolie over. Hurtigt, simpelt og overmåde velsmagende aftensmåltid. Kan klart anbefales!

Fyldte peberfrugter 2
Fyldte peberfrugter 3

INGREDIENSER (til to store peberfrugter):

To store peberfrugter (duh!)
En pakke oksetatar
½ klump frisk mozzarella
Et stykke porre (eller forårsløg)
En håndfuld friske ærter
En skive fennikel
Frisk bredbladet persille
Salt & peber
Olie til bagningen

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Skær toppen af den ende af peberfrugten, der balancerer dårligst
• Udhul forsigtigt peberfrugten ved at fjerne alle kernerne
• Bland oksekødet i en skål med mozzarellaen skåret i tern
• Tilsæt finhakket porre, bælgede ærter og fennikel i tern
• Finhak persillen, og tilsæt sammen med salt og peber
• Bland det hele godt sammen til en jævn fars
• Fyld peberfrugterne helt op med oksefyldet
• Smør en form med olie, og stil peberfrugterne i
• Bag dem i ovnen ved 200 grader i ca. 20-30 minutter
• Peberfrugterne er færdige, når de er gyldne på toppen

Fyldte peberfrugter 4

Jeg pressede farsen godt og grundigt sammen nede i peberfrugten, så den kunne blive fyldt mest muligt op, men det kan man jo gøre, som man lyster. Man skal bare passe på ikke at trykke hul på peberfrugten undervejs.

Efter bagningen er peberfrugten noget blød og sårbar, så den skal løftes forsigtigt over på tallerkenen, og så skal man være opmærksom på, at der kan rende en vis portion væske fra, når man skærer hul på herligheden.

Men uhm, det smagte godt – det der med smeltet mozzarella og friske ærter er altså ikke en tosset ting!