Pølsetærte 1

Vi ligger syge herhjemme med halsbetændelse i disse dage. Det startede sidste weekend, og jeg har egentlig været frisk og på arbejde siden onsdag, mens min kæreste har været i en sølle forfatning hjemme på sofaen. Men nu er jeg så røget med ned igen, suk!

Jeg var dog så forudseende, da jeg mærkede de første tegn komme snigende i søndags, at jeg lavede en god portion tærte, som holdt os kørende på madfronten i dagene efter, så vi slap for at lave andet end at klynke om kap.

Jeg vil vove den påstand, at tærte er noget, vi kvinder er mere forfaldne til at lave end de kære mænd, men denne her blev tilsat en god portion pølser i en grad, så den faktisk blev ret mandevenlig.

Hvad angår tærtebund, så springer jeg altid over det laveste gærde på marken og vælger færdigpakken med grov tærtedej fra supermarkedet. Det kan med garanti ikke betale sig økonomisk, men den dej går aldrig gal for mig. Jeg tilsætter altid en god portion rugmel, ekstra salt, lidt bagepulver og denne gang også hørfrø.

Pølsetærte 2
Pølsetærte 3

INGREDIENSER (til et stort tærtefad):

Tærtedej af eget valg – hjemmeæltet eller købt
Smagsneutral olie til at smøre formen med
2 porrer
2 pølser
En håndfuld frisk spinat
En håndfuld svampe
2-3 dl. hytteost
3 æg
Salt & peber

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Smør tærtefadet med lidt olie
• Pres dejen ud, så den dækker bunden og kanterne
• Skær porrer og pølser i passende stykker
• Vask og hak spinaten groft
• Vask og skær svampene i passende stykker
• Fordel porre, pølse, spinat og svampe rundt i formen
• Bland hytteost og æg sammen, tilsæt salt og peber
• Vend blandingen ud i tærten, så det når næsten op til kanten
• Bag tærten i ovnen ved 200 grader, indtil den er brungylden
• Nyd eventuelt tærten med frisk spinat on the side

Pølsetærte 4

Jeg valgte at smøre formen med et tyndt lag rapsolie, som jeg fordelte med et stykke køkkenrulle rundt i alle rillerne. Svampene, jeg brugte, var shiitake, som jeg generelt er ret glad for pga. den kødfulde smag og den faste konsistens. Desuden afgiver denne svamp meget lidt væske, hvilket er ret praktisk i en tærte.

Hørfrø i moderate mængder og i deres hele form skulle være særdeles sundt, og idet de ikke rigtigt smager af så meget, kan jeg sagtens finde på – som her – at tilsætte dem i dej.

Jeg elsker simpelthen den søde duft af bagt porre, og smagen harmonerer overraskende godt sammen med pølserne i denne tærte, så den anbefales hermed.