Iskaffe med lavendelsirup 1

Efter min succes med at lave lavendelsirup forleden med primærformålet at eftergøre den fantastiske lavendel-latte, jeg havde for vane at nyde hver formiddag i San Francisco, har jeg fundet ud af, at siruppen gør sig godt i andre sammenhænge også.

Et eksempel er på havregryn sammen med æbletern og hakkede nødder. Jeg er typen, der ikke bryder sig om havregryn, med mindre der er sukker på, men lavendelsiruppen her fungerede som en enormt velsmagende erstatning for almindeligt sukker (som jo trods alt er en essentiel ingrediens i siruppen).

Derudover har jeg også prøvet at putte et skvæt lavendelsirup i et glas kold kærnemælk – mums, det smagte også godt! Forestil dig kærnemælkskoldskål, men hvor citronsmagen er skiftet ud med lavendel. Slet ikke dårligt…

Da jeg havde nydt lavendelsiruppen i et par kopper varm kaffe med mælk, var der stadig en stor del kaffe tilbage på kanden, så jeg valgte at hælde det på en flaske, tilsætte en god del sirup og derefter spæde op med rigeligt mælk, før det blev sat på køl. Voilà: Iskaffe med lavendelsmag.

Iskaffe med lavendelsirup 2
Iskaffe med lavendelsirup 3

Glasflasken er en, jeg har taget med hjem fra Californien. Min erfaring fra tidligere med mælk i USA er, at der er en mærkelig bismag, muligvis fordi de tilsætter A- og D-vitamin i det meste mælk. Men denne økologiske sødmælk fra den lokale Whole Foods-biks smagte fuldstændigt som dansk mælk.

Jeg lagde først rigtigt mærke til den fine glasflaske, da jeg var ved at have tømt den, og jeg besluttede, at den da skulle med hjem, idet den snildt kan genanvendes i kraft af en tætsluttende prop i hård plast. Så i disse dage bliver den brugt til iskaffe, der nydes i stor stil.