Lavendelsirup 1

Så har jeg været ude at proviantere tørret lavendel, for det viste sig, at Naturdrogeriet har poser à 70 gram med lavendelblomster, og sådan en skulle jeg blot slippe 30 kr. for i den lokale helsekostbutik – win!

I dag har jeg derfor været i gang med at koge lavendelsirup, så jeg kunne lave en kopi af den fantastiske lavendel-latte, jeg nød adskillige morgener ude på “min mole” i San Francisco for mindre end en måned siden.

Det viste sig at være såre simpelt at lave, så I skal naturligvis ikke snydes for en lille opskrift. Alt i alt tog det kun omkring 20 minutter, hvorefter jeg bryggede mig en kop god kaffe og serverede den med en sjat lavendelsirup og toppet med sødmælk. Det var et smagsmæssigt flashback, som gav et sug i maven! Oh, mage til skøn smag skal man lede længe efter.

Siruppen har jeg efterfølgende hældt på flaske og sat i køleskabet, og resten af kaffen blev hældt på en anden flaske sammen med en gavmild sjat sirup og en god del mælk – så er der nemlig lavendel-iskaffe til resten af påsken.

Lavendelsirup 2
Lavendelsirup 3
Lavendelsirup 4

INGREDIENSER:

3,5 dl. vand
3 dl. rørsukker
5 spsk. lavendelblomster

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Hæld vand, rørsukker og lavendelblomster i en gryde
• Bring indholdet i kog, og lad det spilkoge et par minutter
• Lad det derefter simrekoge i ca. ti minutters tid
• Rør godt rundt i gryden undervejs
• Lad det herefter køle lidt af i gryden
• Si siruppen over i en skål med tud
• Pres eventuelt væsken ud af lavendelblomsterne
• Hæld siruppen over i en tætlukkende flaske
• Opbevar på køl