Anchor Oyster Bar 1

Min sidste dag i San Francisco spadserede jeg rundt i nærområdet samt en tur op på bakketoppene Twin Peaks, før jeg ved frokosttid gik målrettet mod bydelen Castro for at nå at besøge Anchor Oyster Bar før hjemturen.

Jeg har læst flere gode anmeldelser om dette sted, og da jeg de senere år er blevet mere og mere glad for østers, var det et af de steder, jeg havde på listen over potentielle spisesteder under mit besøg.

Jeg var heldig at få en plads, da jeg ankom – jeg har ellers været forbi et par gange, hvor der stod mange mennesker ude foran. Jeg fik en plads i baren, hvor man på sådanne spisesteder i øvrigt ofte sidder, hvis man ikke kommer med selskab.

Fra min plads havde jeg frit udsyn til “kabyssen”, hvor hobetal af østers blev flækket, og derudover var der også andre gode sager fra havet på menukortet, eksempelvis clam chowder, rejsesalat og krabbeburger.

Anchor Oyster Bar 2
Anchor Oyster Bar 4
Anchor Oyster Bar 6

Jeg valgte tre østers fra dagens menu og derudover en stor, frisk lemonade, der var særdeles tiltrængt efter den varme tur på Twin Peaks samt traveturen op og ned ad de stejle gader i den strålende sol. Jeg blev tilbudt brød også, men takkede nej.

Mine østers blev serveret på is med en citronbåd, hot sauce og vinaigrette. Jeg prøvede et par dråber hot sauce på en af dem, men jeg må konstatere, at jeg stadig bedst kan lide mine østers med vinaigrette. Efter de første tre østers havde jeg mod på flere, så jeg bestilte to til, der efter lidt ventetid blev klargjort til mig.

Der var godt besøgt i den lille restaurant, og jeg kan godt forstå hvorfor. De her østers var virkelig gode, og der var flere lækkerier fra menuen, jeg sagtens kunne se mig selv nyde ved en anden lejlighed.

For fem østers og et stort glas lemonade blev regningen $17.95, hvorpå jeg tillagde godt $3 i drikkepenge, så den samlede regning lød på cirka 145 kr. Okay pris for en god frokost, særligt når man også medtager, at der i teorien er hjemmebagt brød inkluderet. Helt klart et sted, jeg godt gad komme igen.

Anchor Oyster Bar 5
Anchor Oyster Bar 3
Anchor Oyster Bar 7

Dette var mit sidste indlæg om konkrete anbefalinger til spisesteder i San Francisco i denne omgang, men jeg har lige et enkelt indlæg ekstra i ærmet generelt med tips, og hvad man bør være opmærksom på i San Francisco, hvad angår mad.

San Francisco føles som mit andet hjem, og jeg vil til enhver tid anbefale, at man besøger denne by, hvis man overvejer en tur til Californien. Jeg har været i blandt andet L.A. og Santa Barbara også, men San Francisco er i mine øjne noget helt specielt, og jeg glæder mig allerede, til jeg skal derover igen.