Jupiter Berkeley 1

For ti år siden boede jeg midlertidigt henholdsvis i El Cerrito nord for Berkeley og Rockridge syd for Berkeley. Berkeley ligger nordøst for San Francisco lige ovre på den anden side af bugten og er mest kendt for sit store, historiske universitet, der var det første i Californien, da det blev grundlagt i 1868.

Selvom jeg boede så tæt på Berkeley, fik jeg faktisk aldrig rigtigt brugt tid der. Jeg var mest interesseret i at hænge ud ovre i “The City” eller på øen Alameda længere sydpå, hvor jeg tidligere havde boet sammen med min kammerat, og hvor nogle af vores venner stadig boede.

Så da jeg var tilbage i Bay Area her i februar/marts, besluttede jeg en dag at tage en tur over til Berkeley bare for at spadsere lidt rundt og opleve byen. Jeg gik lidt rundt på må og få uden en egentlig plan, og jeg havde håbet at finde et hyggeligt, stemningsfyldt sted, jeg kunne slå mig ned.

Jeg havde faktisk opgivet og var både træt i hovedet og træt af at gå, da jeg ved en ren tilfældighed kom forbi et skilt placeret ude ved vejen (Allston way), hvor der blev reklameret for en vinbar inde i gården. Jeg gik tøvende derind og passerede med overlæg den mørke vinbar, da jeg så, at der længere inde var en større plads med borde, stole, grønne planter og lystigt snakkende mennesker.

Jupiter Berkeley 3
Jupiter Berkeley 2
Jupiter Berkeley 4

Det skulle vise sig at være Jupiter – en beer garden med eget mikrobryggeri og berygtede pizzaer bagt over bål. I gården var der borde på flere niveauer, og jeg valgte at sætte mig nede i “gryden” tæt på hovedbygningen, hvor jeg fandt et solrigt hjørne tæt på det åbne bålsted i midten.

Jeg bestilte til at starte med en brombærsodavand, mens jeg satte mig for at læse i min bog. Det var en ok sodavand, men ikke noget videre særligt. Min mave var dog begyndt at rumle, og det var netop gået op for mig, at stedet her bryggede deres egne øl, så selvom det kun var frokosttid, besluttede jeg mig for at smage en af disse.

Madmæssigt faldt valget på deres BBQ pork riblets, der var braiserede i porter ale og blev serveret med et drys frisk koriander og forårsløg. Det var egentlig en appetizer, men jeg kender efterhånden de amerikanske portioner, så sådan en tallerken var alt rigeligt for mig til frokost.

Øllen blev en IPA (India Pale Ale), selvom jeg normalt foretrækker de tunge, mørke øl såsom stout og porter. Jeg nøjedes med en lille (½ pint til $4), da jeg ikke skulle risikere at blive for beruset, når nu jeg var alene i en fremmed by.

Jupiter Berkeley 5
Jupiter Berkeley 6
Jupiter Berkeley 7
Jupiter Berkeley 8

Uha da da, de der riblets var gode! Godt BBQ-snaskede, saftige og møre. Og naturligvis var der langt flere, end jeg kunne spise, så jeg måtte desværre levne nogle stykker. Jeg er ikke den vildt store fan af svinekød generelt, men de her var finger-lickin’ good, som amerikanerne ville beskrive det.

Øllen rynkede jeg ved første tår lidt på næsen af, men den vandt ved nærmere bekendtskab, da jeg lige havde vænnet mig til de humlede og bitre nuancer. Jeg endte faktisk med at tømme mit glas, idet øllen passede overraskende godt til maden og var forfriskende i det lune vejr.

Da jeg havde siddet i gårdhaven i knapt et par timer, bad jeg om regningen (på $18.21 + drikkepenge, dvs. ca. 150 kr. i alt) og gik efterfølgende indenfor for at “tisse af” før min videre færd. Da viste det sig, at Jupiter er mindst lige så hyggelig indenfor som udenfor med kædelamper, højt til loftet og glade mennesker.

Jeg forlod stedet via hovedindgangen beliggende ud til Shattuck Avenue, og kommer man fra den side, er det nok noget nemmere at finde stedet. Jeg er stensikker på, at jeg skal herind igen, når jeg vender tilbage til Bay Area næste gang. De der pizzaer skal jo næsten prøves…