Fairmont Hotel 1

Jeg oplevede en enkelt dag med delvist overskyet vejr i San Francisco, og jeg havde forinden besluttet, at hvis der kom en dag, der ikke var domineret af solskin, ville jeg tage i Nob Hill Spa ved Huntington Hotel. På vejen derop var jeg blevet sulten, og tidspunktet passede fint med frokost.

Beliggende på toppen af Nob Hill passerede jeg det historiske Fairmont Hotel, som blandt andet har medvirket i adskillige film og tv-serier igennem tiden. Det er et kæmpe luksushotel og måtte med garanti have en restaurant, så da jeg øjnede et skilt med menukort, begav jeg mig indenfor gennem de store, elegante glasdøre.

Jeg trådte ind i en betagende hall med smukt udformede søjler, store palmer og bløde sofaer og spurgte en smilende dame ved marmorskranken, om der var mulighed for at indtage frokost på stedet, hvorefter hun viste mig i retning af restauranten.

Inde i restauranten var der på dette tidspunkt kun et par enkelte mindre selskaber, og jeg fik hurtigt anvist en plads i en dejligt blød stol med høj ryg. Tjenerne var utroligt søde, og der var slet ingen snobbede tendenser.

Fairmont Hotel 2
Fairmont Hotel 3
Fairmont Hotel 4

Jeg fik menukortet og besluttede mig for to “starters”. Det blev først og fremmest Fisherman’s Wharf Dungeness Crab Cakes med hjemmelavet tartar-sauce, rucolasalat og grillet citron til $19, og derudover valgte jeg deres pommes frites med trøffel og hjemmelavet ketchup til $8.

Til maden bestilte jeg en lavendellemonade – og det skal lige nævnes, at dette var før, jeg havde prøvet lavendel latte, som senere blev en morgenfavorit hos undertegnede. Så jeg var noget spændt på, om jeg kunne lide det her lavendel-noget.

Og kunne jeg så det? Er du gal – jeg har sjældent smagt noget så fantastisk! Den var helt vildt kraftig i smagen, og mit gæt er, at de har blandet den hjemmelavede lemonade med lavendelsirup og så efterfølgende blendet det med is, så det blev helt slush-agtigt i konsistensen.

Når jeg kommer tilbage til San Francisco, så er der slet ingen tvivl om, at alene på grund af denne lemonade må og skal jeg forbi Fairmont igen. Og jeg skal også se, om jeg til sommer kan eksperimentere lidt med lavendelsirup selv, for det her var lige til at blive afhængig af.

Fairmont Hotel 5
Fairmont Hotel 6
Fairmont Hotel 7
Fairmont Hotel 8

Og maden? Uha, jeg har aldrig før fået så gode crab cakes. Men er der også noget, San Francisco er kendt for, er det netop deres Dungeness Crab, som var anvendt i disse. Mums! Og drønlækker tartar-dressing. Trøffel-pomfritterne var ligeledes fantastisk lækre – tilpas saltede og med den dejligste trøffelsmag… yum!

Jeg sad længe og nød mit måltid, mens jeg læste i min bog og indtog stemningen dette elegante sted. Tjenerne var enormt opmærksomme uden at være påtrængende, og en af dem insisterede endda på at tage et billede af mig “to show to your family”, da han så, at jeg havde kamera med, haha!

Prisen for denne skønne frokost var lige knapt $43 (og såvidt jeg mindes var dette endda beløbet, efter jeg havde tilføjet drikkepenge), det vil sige lige under 300 kr. Det var en utroligt fair pris for så god mad. Jeg var glad og mæt, da jeg spadserede over gaden til Nob Hill Spa og gjorde mig mentalt klar til jacuzzi, sauna og dampbad…