The Beach Chalet 1

Et sted, jeg er kommet adskillige gange på mine efterhånden syv ture til San Francisco, hvoraf to af gangene var af hver tre måneders varighed, er restauranten og mikrobryggeriet The Beach Chalet, der ligger mellem Golden Gate Park og Stillehavet ved Ocean Beach.

Jeg har før skrevet om et besøg her, og denne gang måtte jeg traditionen tro også ind at spise dette sted. Jeg havde vandret en tur langs stranden, soppet lidt og kigget på de mange kitesurfere, der red på bølgerne, indtil jeg mærkede sulten komme snigende.

The Beach Chalet er selve restauranten på 1. sal ud til vandet og Great Highway 1, men der er ligeledes The Park Chalet, som ligger ud til parken, og som er lidt mere hyggestue- og café-agtig, hvis man er til den slags.

Idet man træder ind, bliver man i hall’en mødt af smukt mosaik- og stengulv, æstetiske vægmalerier og en miniatureudgave af Golden Gate Park i en glasmontre. Meget fascinerende! Fortsætter man ligeud ind ad de store døre, kommer man ned i The Park Chalet. Går man til højre op ad trappen, kommer man op på The Beach Chalet.

The Beach Chalet 2
The Beach Chalet 3
The Beach Chalet 4
The Beach Chalet 5

Da jeg kom op i restauranten, var der adskillige ledige borde, men klokken var også kun 16-17 stykker, så jeg var tidligt på den i forhold til aftensmad. Jeg kunne derfor få et bord med det samme og sågar ud til vandet, som jeg ønskede.

Det var en smuk dag med dybblå himmel og kun lidt blæst, omend bølgerne som sædvanlig var med skumtoppe til surfernes store fornøjelse. Jeg nød at sidde der og betragte livet nede på stranden og glemte helt at få læst i min medbragte bog.

Jeg bestilte en lemonade med guava og jordbær, som jeg fik ind i et stort glas, hvorefter resten af lemonaden og den lille kande med jordbærpuré blev stillet ved siden af, så jeg selv kunne lave en refill. Den smagte SÅ lækkert, og jeg drak rub og stub med stor nydelse!

Derudover bestilte jeg til forret en omgang New England Style Clam Chowder, dog blot en “cup” til $6 frem for en hel skål. Der var dog rigeligt af den på trods, og jeg var helt nervøs for at blive for mæt til min hovedret, der var en salat: Beach Chalet Louis med San Francisco-specialiteten Dungeness Crab.

The Beach Chalet 6
The Beach Chalet 7
The Beach Chalet 8
The Beach Chalet 9

Clam Chowderen blev serveret med nogle crouton-tingester, som jeg ikke var helt så interesseret i, så dem spiste jeg bare udenom. Suppen var cremet og fyldig og med muslinger, kartofler og løg. Sådan en sag kunne snildt mætte alene som frokost!

Salaten var lidt skuffende, men det var nok, fordi jeg ikke var så vild med den der Louis-dressing, og tomaterne var lidt for kedelige taget i betragtning, at de var fra solstaten. Citrusbådene var ligeledes lidt “flade” og smagte, som om de var pillet en times tid i forvejen. Selve salaten og særligt krabben var dog lækre!

Jeg var så ufatteligt mæt efterfølgende, og jeg måtte endda levne en smule på tallerkenen. Jeg droppede desserten og kom samlet af med $45 eller 305 kr. inkl. drikkepenge. Lidt pricey ift. kvaliteten af salaten, men ellers er The Beach Chalet normalt et virkeligt godt sted og med formidabel udsigt, ikke at forglemme.