Det Glade Vanvid brunch 1

For nogle uger siden var min kæreste og jeg med et nært vennepar til søndagsbrunch på Det Glade Vanvid nede ved den nordlige lystbådehavn. Jeg havde længe gerne ville prøve det, da jeg har hørt meget godt om det, og nu bød lejligheden sig så til det og endda i godt selskab.

Det er brødrenene Koch fra Kocherier, der står bag restauranten, og Det Glade Vanvid er et koncept, hvor der er skåret nogle ting væk fra servicen, og man selv skal stå for at betjene og forsyne sig til en vis grad. Derudover skal alle gæsterne komme på et fast tidspunkt og gå igen ligeledes på et præcist tidspunkt. Prisen er således også tilsvarende lavere.

Søndagsbrunch kræver bordreservation, hvilket man kan foretage inde på hjemmesiden, og så er aftalen, at man møder op søndag kl. 11.00 og forlader stedet igen efter spisning senest kl. 13.00. Prisen er 295 kr. per person, og så er der ellers fri brunchbuffet inkl. drikkevarer.

Da vi ankom, stod der en masse andre gæster udenfor og ventede på, at dørene skulle blive åbnet, hvorefter hver enkelt selskab blev tjekket af på reservationslisten og fik anvist et bord i det store, lyse lokale ud til vandet. Efter en kort introduktion blev buffeten åbnet, og så var det bare med at tage for sig.

Der var et hav af muligheder at putte på tallerkenen! Langs den ene væg var der varme retter, og på to langborde var der lange rækker af fade med forskellige anretninger. Ved bordene ud mod vandet blev der serveret oste og dessert, og midt i rummet var der kander med kaffe og andre drikkevarer, man kunne forsyne sig med.

Det Glade Vanvid brunch 2

Det Glade Vanvid brunch 3

Det Glade Vanvid brunch 4

Det Glade Vanvid brunch 5

Det Glade Vanvid brunch 11

Drikkevarerne var forskellig te, kaffe, varm mælk, kold mælk og hjemmelavet sæsonjuice. Sidstnævnte var desværre den eneste slags juice, der var, og den var ikke lige min smag. Lidt appelsinjuice eller æblemost kunne have været lækkert.

I forhold til maden manglede der dog intet! Ifølge hjemmesiden består buffeten af følgende kolde valgmuligheder: Kartoffelrugbrød, hjemmelavet franskbrød, saltet smør. Havremüsli med æbler & sveske i sirup og økologisk sødmælk. Frugtfad. Gammeldags tykmælk med mandler, hasselnødder, valnødder, græskarkerner, 3 slags chokolade & rosiner. Charcutteri med pisket sky, løgringe & mayo. Tunmousse med koriander, citron & æg. Hel bagt laks med rævesauce. Bagte jordskokker med Caesardressing. Sellericroutons med spidskommen på rørt græsk yoghurt med trøffelolie. Bagte tomater på kikærtehumus.

Af varme retter var der følgende: Gulerodssuppe med spidskommen, appelsin & hjemmelavede croutoner. Hel kalveskank med barbeque. Svinekæbe i orientalsk marinade. Hjerter i flødesauce med ris. Høns i asparges med tarteletter. Chili con carne med græsk yoghurt. Fiskedeller med kapers & løg, citron & remoulade. Kødboller i karry-/ingefærmarinade. Røræg & Brunchpølser. Hjemmelavede ”diablo” kyllingevinger. Svinebryst med peberrodssauce. Lun baconleverpostej med champignons. Krydderstegte kartofler med rosmarin. Flødestuvet spinat.

På ost- og dessertbordene: Orangemarmelade, hindbær-/peberfrugtsmarmelade, blomme-/chilimarmelade. Unika-oste, skæreoste. Øllebrød med fløde. Brownie, citronfromage med flødeskum, bedstefars skæg, konditorens frie fantasi, æbletrifli, tiramisu, romtrøfler, pandekager, lakridskys, mælkehonning og hjemmelavet “Nutella”.

Det Glade Vanvid brunch 6

Det Glade Vanvid brunch 7

Det Glade Vanvid brunch 8

Det Glade Vanvid brunch 10

Det Glade Vanvid brunch 9

Man kunne tage en ny tallerken, for hver gang man gik til buffeten påny, og så fjernede tjenerne den gamle fra bordet imens. Det virkede dog ikke rigtigt for mig, der begge gange kom tilbage til min plads uden at kunne få plads til den nye tallerken, men de andre ved bordet havde mere held med tjenernes timing.

Maden var som sådan lækker og velsmagende, men skal jeg være helt ærlig, var jeg en anelse skuffet. Jeg havde forventet, at der var færre retter og så lidt mere intens gastronomi, hvis I forstår, hvad jeg mener. Der var alt for meget, og det var umuligt at nå at prøve det hele.

Generelt er jeg ikke den store fan af buffet, men dette koncept tiltalte mig, så jeg tænkte, det kunne åbne mine øjne lidt. Jeg må dog konkludere, at omend prisen var meget rimelig, så ville jeg foretrække en mindre buffet og af mere raffineret karakter.

Ikke desto mindre var det en hyggelig oplevelse, og jeg tror, at dette er et sted, som fungerer rigtigt godt til eksempelvis familier eller større selskaber, hvor der internt kan være varierede ønsker til en brunch. I sådan et tilfælde er det store sortiment på Det Glade Vanvids søndagsbrunch et klart plus.