Kylling med græskar og svampe 1

Det er blevet nemmere de seneste par år at opstøve en hel kylling fra økologisk landbrug, og særligt SuperBrugsen er gode til at have ferske øko-kyller i sortimentet, så sådan en dame røg der med hjem for noget tid siden.

Jeg havde lyst til noget traditionelt til aftensmad, så det blev en hel ovnkylling med kartofler, brun sovs og agurkesalat. Og så alligevel med et lille twist, for kyllingen blev smurt ind i hjemmerørt barbeque-marinade og fyldt med tern af græskar, svampe og æbler, som blev spist on the side efterfølgende.

Det smagte virkeligt godt, og det var relativt simpelt at lave. Det lykkedes mig dog desværre ikke at få skindet sprødt. Det er sådan noget, jeg efterhånden har accepteret, at jeg bare aldrig får lært at have held med uden også samtidigt at brænde halvdelen af dyret af under grillen. Oh well…

Jeg fulgte blot stegeanvisningen på emballagen, kartoflerne blev kogt tilpas og sovs blev lavet på gefühl. Derfor kommer dette indlæg kun til at handle om opskriften på barbeque-marinaden og fyldet.

Kylling med græskar og svampe 2

Kylling med græskar og svampe 3

INGREDIENSER:

1 stk. glad, omend død kylling
½ hokkaidogræskar
1-2 æbler
En håndfuld svampe
4 spsk. soya
4 spsk. ketchup
½-1 spsk. olie
1 stort fed hvidløg
Salt & peber

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Skær hokkaido, æbler og svampe i passende tern
• Fyld kyllingen godt op med disse, så den er stopfyldt
• Luk nummi med stegenåle, så fyldet ikke falder ud under stegning
• Bland soya, ketchup og olie, og pisk det godt sammen
• Pres hvidløget ud i blandingen, og tilsæt salt og peber
• Læg kyllingen på ryggen i et fad, og gnub marinaden godt rundt
• Vend kyllingen om, og smør marinaden på den anden side
• Kyllingen skal være helt dækket, men gem lidt af marinaden
• Steg kyllingen i ca. 10 minutter, tag den ud, og smør den ind igen
• Derefter steges kyllingen færdig i ovnen
• Skrab inden servering fyldet ud, og spis det som tilbehør

Kylling med græskar og svampe 4

Marinaden smager simpelthen så godt, og jeg har også tidligere brugt den til stegt flæsk på grillen. Når marinaden er størknet efter de cirka ti første minutter i ovnen, får kyllingen lige en tur til med resten af marinaden, så det bliver et tykkere lag.

Når jeg har sat ovnen på grill til sidst, har jeg forsøgt at niveauudligne kyllingen med sammenkrøllet sølvpapir i den ene ende, så den får lige meget varme over hele overfladen. Det giver et noget jævnere resultat, omend jeg endnu ikke har knækket koden til det helt sprøde skind. Nogle, der har gode tips? :-)