Kok & Vin Odense 1

Sidst i januar var jeg med min mor og ældste storesøster på restaurant Kok & Vin i Odense, og selvom jeg havde glemt mit rigtige kamera, har jeg alligevel besluttet at lave et indlæg, som jeg jo så ofte gør alligevel, omend med billeder af noget dårlig kvalitet.

Jeg har været på Kok & Vin én gang tidligere, og det var ligeledes sammen med min mor, så vi vidste begge, at dette var et udmærket sted med god mad til priser, hvor de fleste kan være med.

Vi blev taget godt imod og efterfølgende vist hen til vores bord. Min søster og mor ville gerne starte med et glas champagne, hvorimod jeg spurgte tjeneren, om de eventuelt havde et glas kir i stedet. Det lod ikke til, at tjeneren kendte til den slags, så han ville spørge ude i køkkenet.

Glassene med champagne kom på bordet, og kort efter kom der også et glas kir ind til mig, der dog ikke blev præsenteret. Den var lidt kedelig i forhold til de glas kir, jeg har fået andre steder, og der var vist også tale om en fra “færdigblandet” flaske, hvilket kom lidt bag på mig. Men jeg er nu nok også blevet lidt forvænt :-)

Kok & Vin Odense 2

Kok & Vin Odense 3

Kok & Vin Odense 4

Vi valgte hver tre retter, og for forrettens vedkommende valgte min mor og min søster begge letrøget laks “Imperiale” (125 kr.), som jeg også havde været meget tæt på at vælge. Den bestod af en bund af letrøget laks med en fest af blandt andet små, fine rejer, stenbiderrogn og grønt ovenpå. Nydelig ret, som jeg også fik lov at få en bid af.

I stedet valgte jeg dog en forret med stegte andehjerter, croutoner, gulerødder og sauce med brunet smør (95 kr.). For syv søren da, hvor smagte det himmelsk! Hjerterne var simpelthen så møre og velsmagende, som jeg sjældent har smagt det før. Fantastisk ret!

Til hovedret valgte min søster steak frites med syltede tomater, grønne bønner og bearnaise (275 kr.). Billedet af denne ret blev alligevel så mørkt og grumset, at jeg har droppet at medtage det, men jeg kan fortælle, at særligt bearnaisen var fremragende!

Min mor og jeg valgte “dagens fangst” bestående af torsk med rødbedevinaigrette og saltbagt, syltet selleri (200 kr.). Det smagte fortrinligt, og specielt fisken var dejligt saftig og med saltet skind, mmmh!

Kok & Vin Odense 5

Kok & Vin Odense 6

Til dessert valgte de to chokoladeelskere at smovse i en omgang Gateau Marcel med chokoladeis og fornøjelige søde klatter af forskellig art fordelt på tallerkenen (100 kr.), hvorimod jeg selv var nødt til at prøve stedets crème brûlée med passionsfrugtsorbet on the side (65+20 kr.).

Jeg var overordentligt tilfreds med min dessert, og især sorbet’en var virkeligt lækker og syrligfrisk. Den mindede mig om, hvorfor jeg elsker alt, der er tilsat passionsfrugtsmag. Min mor og søster virkede også svært tilfredse med deres chokoladeorgie.

Til desserten fik vi os hver et glas af den dessertvin, som tjeneren anbefalede. Det spillede ganske godt. Faktisk spillede det godt hele aftenen både med maden og servicen, og jeg kan klart anbefale et besøg hos Kok & Vin, hvis man skulle befinde sig i Odense.