Nytår og champagne 2

Nu er det jo godt nok ved at være noget tid siden, at det var nytårsaften, men bedre sent end aldrig, så her kommer altså et indlæg om, hvordan det gik med de der champagner, jeg havde skaffet, såvel som nytårsmiddagen 2014.

Jeg fik jo noget sved på panden over at springe ud i et køb af to flasker Dom Perignon årgang 1996 jf. dette indlæg, men det tog så cirka en milliard år for firmaet at sende flaskerne afsted, så de ankom blot et par dage før nytår. Interessant nok trak firmaet ikke desto mindre pengene straks og ikke først ved afsendelse (hvilket er direkte ulovligt) og ignorerede i øvrigt mine henvendelser (jep, pluralis). Men jeg endte da med at modtage champagnen.

Så troede jeg, at det værste var overstået. Indtil jeg vågnede op d. 31. med feber og knaldende hovedpine. Jeg havde dog et klart mål om at trodse influenzaen, for vi havde jo inviteret huset fuld af nytårsgæster, så jeg forsøgte at dække min elendighed med et godt lag foundation og pailletbukser.

Ud over Dom P. havde jeg også købt en af de champagner, der havde været på menuen til boblesmagning sidste marts, nemlig en Maurice Vesselle. Det var hensigten at købe årgang 2004 som ved smagningen, men den var udsolgt, så jeg blev til samme pris opgraderet til en årgang 2000, der skulle være endnu bedre. Derudover røg der også en tilsvarende rosé brut med i indkøbskurven.

Nytår og champagne 1

Vi havde til dette nytår for en gang skyld været fornuftige nok at dele opgaverne ud, så vi stod selv for drikkevarer, forret og dessert, og gæsterne medbragte så henholdsvis steg til hovedret, tilbehør, ost, brød og kransekage. Det lettede virkelig på byrden ved at lægge hjem til en stor fest.

Kl. 18.00 blev den første flaske Dom P. åbnet til Johnny Margrethes nytårstale, og dommen er, at den smagte virkeligt eksklusivt og dejligt, omend 1995’eren var lige en tand bedre og mere nødde-agtig i smagen. 1996’eren var fremragende, men jeg vil udelukkende med prisen i betragtning nok ikke købe den igen.

I øvrigt var Maurice Vessellen – den lyse af dem – også helt fantastisk! Den er virkelig en af mine favoritter, og med en pris på omkring de 300 kr. er den også mere overkommelig at have med at gøre. Den lyserøde version faldt dog ikke lige i min smag. Det gør de rosa bobler faktisk sjældent, men pæne er de da.

Vi havde også en Moët på bordet, der var en fødselsdagsgave, min kæreste havde fået af sin søster. Særligt en af gæsterne kastede sin kærlighed på denne champagne og døbte den “Maude”, da det var nemmere at udtalte end det franske. Givetvis også fordi der på daværende tidspunkt allerede var røget en del bobler indenbords.

Nytår og champagne 3

Resten af billederne her i indlægget er ikke de bedste, idet vintertid og mørke desværre er vilkårene i denne tid. Men jeg vælger alligevel at lægge dem på som fremtidig inspiration til alle dem, der hvert år omkring nytår får besøgstallene til at boome herinde med søgninger på nytårsretter.

Menuen skulle ikke være noget fancy og gourmet-agtigt, der krævede hele og halve dage i køkkenet forinden, men dog god og velsmagende mad af fin kvalitet uden for mange krumspring og spildtid i køkkenet. Jeg lavede forretten bestående af tunmousse aftenen forinden, så den kunne stå på køl natten over. Desserten blev mississippi mud pie, og den blev stykket sammen et par timer, før gæsterne kom.

Et vennepar havde taget en stor lammekølle med, som en anden kammerat tilbød at tilberede on location, og han havde så selv – ud over hjemmelavet kransekage til kl. 00.00 – diverse tilbehør med til stegen, som i øvrigt blev helt fantastisk saftig og lækker.

Tilbehøret til stegen blev en blandet salat med blandt andet nødder, feta og cherrytomater, som en veninde havde taget med, samt et par fade flødekartofler med ost og muskatnød, som min kæreste stod for. Det havde været intentionen at spise ost før desserten, og en af vores venner havde til lejligheden tømt Grand Fromage for ostegodter, men det nåede vi slet ikke at nyde (før et par dage efter).

Nytår og champagne 4

Nytår og champagne 5

Nytår og champagne 9

Da klokken nærmede sig midnat, havde jeg smidt uldtrøjen og skiftet hyggesokker ud med Louboutin-stiletter og holdt i stedet varmen på dansegulvet akkompagneret af en imponerende promille, så jeg besluttede i kampens hede at åbne den anden flaske Dom P., som jeg endte med senere at drikke det sidste af direkte af flasken.

En fremragende aften, indeed! Næste dag var jeg dog både godt tømmermandsramt og havde også en højst uvelkommen reunion med influenzaen, der mindede mig om, hvorfor læger ikke ordinerer druk som helbredelseskur til den slags. Men det var det hele værd…