Restaurant Aros 1

Før jul lokkede jeg en af mine bedste venner med på en spontan tur på Aros. Jeg har ikke været inde på selve museet, siden før de installerede regnbuen på taget, så det er selvsagt en del år siden.

For godt et år siden spiste jeg frokost med en veninde på ART Café i nederste etage, hvor man ikke behøver købe billet til museet for at spise. En ganske fin oplevelse til overkommelige penge, men dog med en del støj grundet beliggenheden lige ved indgangen til museet.

Denne gang skulle der ses kunst, og det var Kvium-udstillingen Fools, der tiltrak. Den viste sig dog at være en anelse skuffende, synes jeg, omend det da var nogle spøjse små billeder med grimme portrætter iblandet varierende mængder af citroner, æg, mandlige kønsdele og andre besynderlige objekter.

Det mest spændende ved udstillingen var faktisk det område, hvor der var en slags interaktiv installation af Instagram-billeder, som folk selv havde uploadet efter at have iført sig forskelligt Kviumsk udstyr, der lå til rådighed. Bl.a. kokken Wassim Halal var at finde på billedvæggen. Skægt påfund!

Restaurant Aros 2

Restaurant Aros 3

Min kammerat og jeg gik derefter op og besøgte regnbuen, der var noget af en oplevelse, og det var smukt at se min by badet i forskellige farver, som vi gik rundt og nød udsigten.

Derefter kom vi på vejen ned forbi ART Restaurant, der ligger på den øverste egentlige etage på Aros, og så blev vi fristet, for deres weekendbuffet til 188 kr. per mand stod stadig på bordet, og så kunne vi ellers bare rage til os. Så det valgte vi at gøre.

Der var ikke mange mennesker tilbage i restauranten, og vi satte os ved et af de ledige borde ved vinduet. Min kammerat var fornuftig og valgte et glas frugtjuice (der til forveksling lignede rødvin), hvorimod jeg bestilte et glas afkølet hvidvin.

Vi fik at vide, at vi blot skulle tage de tallerkener med anrettet mad, som vi ønskede, med ned til vores bord, og vi måtte gerne tage flere ad gangen, og når vi var løbet tør, gik vi bare op efter nogle nye. Lækkert koncept!

Restaurant Aros 5

Restaurant Aros 4

Der var flere forskellige brunch- og frokostretter på buffeten ud over desuden ost og desserter med ekstra bær i skåle on the side. Jeg var særligt stor fan af laksetallerkenen med jordskokker og grøn dip, uhm! Den var virkeligt god.

Vi blev der en god times tid, og efterfølgende opdagede vi, at der var en summende bistad i væggen! Imponerende! Bierne havde en gennemsigtig tube at komme ind og ud ad, og tjeneren fortalte, at de var meget sløve for tiden, men var ikke gået i hi grundet det hidtil lune vintervejr, og så havde de formeret sig i så stor stil, at der nu ikke var mad nok til alle. De kan flyve i en radius af 3 km., og de nød rigtigt godt af alle byens altankasser med blomster.

Så opdagede vi, at der faktisk stod en stor tavle med biernes producerede honning på buffeten. Restauranten er selvforsynende i honning, men der er dog ikke nok til, at de kan sælge det også. Vi smagte derefter på honningen, der var ganske lækker.

Restaurant Aros 6

Restaurant Aros 7

Restaurant Aros 8

Buffeten på ART Restaurant er åben hver weekend lørdag og søndag fra kl. 10.30 til 15.00, og man skal have billet eller årskort for at spise der, da restauranten ligger inde i selve museet.

Det lyder også til, at der er andre lækre ting på menuen i hverdagene, hvor det er à la carte. Hver onsdag er der tillige aftenmenu, hvor museet holder længe åbent. Måske man skulle prøve det ved lejlighed?