Tirsdagsvin 1

I tirsdags var det som sagt (her) la grande finale, hvad angår tirsdagsvin-arrangementerne hos min søster og svoger. Så denne gang tog jeg mig sammen og fik taget en håndfuld (plumrede mobil-) billeder fra bordet med de medbragte retter.

Der var fuldt hus med ti deltagere, og denne gang var temaet bobler, blandt andet den velkendte Champagne Deutz, som vi ofte har fået til at starte på, når vi har været på Restaurant Miró, og der var både en ny og en ældre flaske af disse bobler, så vi kunne sammenligne nuancerne.

På madsiden var der endnu en gang et overflødighedshorn af oste, pølser og syltede sager, men derudover denne gang også røget mørbrad, pastasalat, cherrytomater, rygeostsalat, vindruer, stenbiderrogn, røget laks, rejesalat, foie gras-terrine, olivenolie, trøffelchips og en grov puré af ærter, edamamebønner og mynte.

De fire sidstnævnte ting havde jeg medbragt, og foie gras-terrinen samt trøffelchipsene var fra min sædvanlige luksus-biks Delikatessen i Jægergårdsgade – jeg har tidligere omtalt terrinen her. Olivenolien er min favorit, der i øvrigt smager som duften af nyslået græs. Virkelig god olie! Har skrevet om den tidligere i dette indlæg.

Tirsdagsvin 2

Tirsdagsvin 3

Tirsdagsvin 4

Puréen af ærter, edamamebønner og mynte var utroligt nem at lave, og jeg har tidligere lavet den og brugt som smørrepålæg både til knækbrød, rugbrød og hvedebrød. Den består af en god portion frosne ærter, frosne bælgede edamamebønner, frisk mynte, 1/4 bouillonterning opløst i lidt kogende vand, lidt rapsolie, citronsaft, urtesalt og peber. Man kan også tilføje hvidløg efter behov.

Ærter og edamamebønner overhældes med kogende vand og blendes efter optøning sammen med mynte og lidt af bouillonen til en grov masse. Der tilføjes rapsolie ift. justering af konsistensen, og den grove puré smages til med citronsaft, mere bouillon og til sidst salt og peber.

Jeg fravalgte at putte hvidløg i denne gang, da puréen skulle nydes til de liflige bobler og helst ikke skulle blive for dominerende, det kan dog klart anbefales med hvidløg til hverdag, og det hakkes bare sammen med resten af ingredienserne.

Tirsdagsvin 5

Min mor og hendes kæreste deltog også i tirsdagsvin denne gang, og min mors kærestes datter havde været så sød at lave en stor, flot konditorkage til selskabet. Hun er hamrende god til at lave den slags og er lidt af en perfektionist. Denne her var med citrusglasering og marengskant, og indeni gemte der sig en rig chokoladekage med lag af mousse imellem. Stort hit!

Der blev ryddet ud i alle resterne efterfølgende, og jeg fik til stor glæde tilbudt at få en bøttefuld stenbiderrogn med hjem, som blev nydt til fulde som frokost dagen efter. Jeg havde lavet en lille ekstra krukke ærtepuré derhjemme, så min mor fik resten af det store glas med sig hjem.

Endnu en vellykket vinaften, der fik afrundet dette fremragende koncept, som forhåbentligt dukker op igen en skønne dag.

