Tirsdagsvin 1

I starten af november besluttede min søster sig for at indføre en ugentlig vinaften med argumentet at forebygge vinterdepression ved tematisk at tømme vinkælderen og invitere gæster hver tirsdag, som blot skulle medbringe lidt lækkerheder såsom postej, en ost eller noget pølse til friskbagt brød og de 4-5 flasker vin, der ville komme på bordet hver gang.

De tidligere temaer har været pinot noir, klassisk fransk, New Zealand og Bordeaux & co. I dag er sidste tirsdag i rækken, og denne gang står den på bobler. Hver gang har der været et overdådigt hapsebord af alverdens oste, særprægede pølser, hjemmesylt, puréer, you name it.

Billedet ovenfor var en utraditionel “starter” med bl.a. stegt kammusling og beder, som en af gæsterne havde med en af gangene, og det smagte helt fantastisk! En af de ting, jeg valgte at medbringe den første af aftenerne, var nedenfor viste pølse af “vindblæst stud”, og ud over, at det finurlige navn var årsagen til mit valg, smagte den faktisk også virkeligt godt.

Tirsdagsvin 2

Jeg burde nok have taget en masse billeder af de bugnende borde fyldt med godter og især de virkeligt gode vine, min søster og svoger har disket op med de forgangne fire tirsdage, men i dette vintermørke var det med garanti blevet nogle billeder af ret sørgelig kvalitet. Så det har jeg altså undladt.

Det har været et super godt tiltag med tirsdagsvin, hvor der var maksimum-tilmelding på 10 mennesker til hver gang, og hvor reglen var, at man brød op senest kl. 22, eftersom den følgende dag er en normal arbejdsdag.

Der er blevet grinet, diskuteret og smovset ved bordet, og der har både været familie, kolleger, venner, venners venner – en amerikaner og en australier sågar, der har deltaget. Det er helt vemodigt, at det nu er sidste aften, men man kan jo håbe, at succesen gentager sig i en ny version.