Grøn frugtjuice 1

Den grønne farve er åbenbart meget svær at gengive i visse programmer og på computerskærme med dårlig farvekvalitet, så selvom billederne til indlægget her fremstår knivskarpe og med en sprød knaldgrøn farve i mine fremvisningsprogrammer, så bliver de alligevel flade og gullige, så snart jeg poster dem her i WordPress, øv øv…

But so be it. Lidt en demotiverende faktor for at få postet indlæg, når jeg ved, at billederne bliver dårligere for jer læsere, end de er hjemme hos mig. Ikke desto mindre skal I ikke snydes for min yndlingsdrik lige p.t., og så må I selv forestille jer, hvor flot farven i virkeligheden er.

Jeg har lånt en saftpresser af min mor, der i min barndom ofte pressede grøntsagsjuice og tvang i os unger. Det smagte for det meste godt, men jeg foretrak klart de frugtige af slagsen, der ikke var for plumrede, og hvor der var sparet på knoldsellerien, som jeg ikke var gode venner med.

Jeg er stor fan af æblemost, og derfor indgår der en god del æbler i min favoritjuice. Derudover kan jeg godt lide det syrlige, og har derfor tilføjet citron eller lime. Sødmen står et par appelsiner for, det sunde er et par kviste grønkål, og prikken over i’et: Ingefær!

Grøn frugtjuice 2

Til to glas bliver det således et ingrediensomfang bestående af fire æbler, to appelsiner, en enkelt citron (eller lime), to store kviste grønkål og en god knold ingefær. Det hele presses i saftpresseren, og pulpen kører jeg derefter igennem en ekstra gang for at få det sidste med.

Jeg fandt ud af ved et tilfælde, at økologisk ingefær er noget stærkere end konventielt dyrket ingefær, og førstnævnte er helt klart et hit! Den der kraftige smag, der nærmest brænder lidt som chili og smager skønt, er jeg blevet stor tilhænger af.

Jeg er begyndt at overveje, om jeg skal kaste mig ud i en slow juicer. De er ikke just billige eller lette at rengøre, men mange anbefaler dem alligevel i forhold til produktudnyttelse og kvalitetsniveau af juicen. We’ll see…