Rødbedeklatter 1

Det her indlæg har ligget klar til at blive skrevet i flere måneder, eller det vil sige, det er over et halvt år siden, jeg faktisk lavede disse rødbedeklatter og tog billederne, men jeg har aldrig fået taget mig sammen til at få postet indlægget.

Derfor besluttede jeg for noget tid siden, at det måtte blive postet, når jeg på et tidspunkt var i tidsnød og bagud med at opdatere bloggen som i den forgangne uge, hvor der har været travlt både på arbejde og i privaten.

Så nu er det på tide, at I får opskriften på disse udmærkede ovnbagte rødbedeklatter med dip og grønt tilbehør. Jeg husker ikke de præcise mål, men som ofte før bliver opskriften på cirkamål, som man kan tilpasse efter smag og behag.

Rødbedeklatter 2

Rødbedeklatter 3

INGREDIENSER:

½ håndfuld sesamfrø
½ håndfuld mandler
½ håndfuld solsikkekerner
1 stor rødbede
2 gulerødder
½-1 løg
1 fed hvidløg
3 æg
En knivspids karry
Revet ost

En del creme fraiche
En del salatmayonnaise
En god klat stærk sennep
Et par cornichoner
Salt & peber

Friske krydderurter eller en grøn salat

Rødbedeklatter 4

Rødbedeklatter 6

FREMGANGSMÅDE:

• Kværn sesamfrø, mandler og solsikkekerner
• Riv rødbede, gulerod og løg groft
• Bland ovennævnte sammen i en skål
• Pres hvidløget i, og tilsæt de tre æg og karry
• Rør det hele sammen til en klæg masse
• Klat dem ud på bagepapir som små pandekager
• Fordel lidt revet ost ud på hver
• Bag i ovnen ved 180-200 grader, til de er gyldne

• Bland creme fraiche, mayo og sennep
• Blend det sammen med cornichonerne
• Smag dippen til med salt og peber

• Server de bagte klatter med dip og grønt on the side