Masagama tedåse 1

Nu er det efterhånden ved at være så køligt, at vi har tændt lidt for radiatorerne i lejligheden, og jeg er begyndt atter at søge mod mine farverige tedåser ude på køkkenhylden. Jeg har for lang tid siden lavet et samlet indlæg om dem, men i dette indlæg vil jeg have særligt fokus på en af favoritterne.

For kort tid siden fik jeg nemlig denne kommentar på det gamle indlæg:

Tillykke med den røde Masagama-dåse. Den kommer fra vores familiefirma, Moses & søn G. Melchior, som gik i arv fra far til søn i over 250 år. Min far var den sidste ejer inden firmaet blev opkøbt 70’erne (må det ha’ været; jeg kan i hvert fald huske at jeg som barn besøge min far i firmaet i Prinsessegade på Christianshavn). Venlig hilsen Lotte Melchior.

Og sikke en fantastisk hilsen at modtage! Jeg har holdt meget af den knaldrøde dåse, siden jeg købte den i en genbrugsbiks her i Aarhus for en håndfuld år siden, men efter Lottes kommentar har jeg den nu endnu mere kær, da den pludseligt har en håndgribelig historie.

Masagama tedåse 2

Jeg har googlet mig frem til enkelte andre tilsvarende Masagama-dåser og kan konstatere, at jeg virkeligt har været heldig at få fat i et smukt og velholdt eksemplar. Den er lettere solbleget på bagsiden og har en enkelt bule, men ellers holder den sig godt både indeni og udenpå.

Men den fine røde Masagama Tea-dåse er skam ikke kun en pyntegenstand. Den bliver nemlig anvendt som opbevaring til en af mine favoritteer, Celestials sorte kirsebærte, som ofte er den, der bliver taget frem og brygget en kop af på de kølige aftener.

Fortsat god mandag til jer ude i stuerne…