Lime curd 1

Min søde kollega havde stået for både hjemmebag og den lækreste lemon curd, da vi holdt møde på arbejde for noget tid siden. Jeg forelskede mig straks i curden og var nødt til at tiltuske mig opskriften.

Da jeg endelig en uges tid efter fik taget mig sammen til at kaste mig ud i det, var den lokale Føtex Food løbet tør for økologiske citroner. Det er i øvrigt en elendig Føtex, der jævnligt løber tør for helt almindelige ting som fløde, cola og Kærgården… ret amatør-agtigt.

Anyway, de havde derimod et overload af modne økologiske limefrugter, så dem fik min kæreste besked på i stedet at købe et læs med hjem af, da han ringede og aflagde rapport nede fra den tomme citron-hylde.

Så sådan blev planen om lemon curd i stedet lavet om til en plan om lime curd. Og det slap jeg så heldigt fra, at jeg her knapt et par uger efter allerede er ved at løbe tør, selvom jeg lavede en hel krukke. Det er SÅ vanedannende! Så beware – her kommer opskriften:

Lime curd 2

Lime curd 3

INGREDIENSER (til et medium sylteglas):

• Seks limefrugter eller deromkring
• 2 hele æg fra tilfredse høns
• 125 gram rørsukker
• 50 gram smør
• Finrevet skal fra ca. 1-2 limefrugter

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Pres limefrugterne for saft, medtag eventuelt frugtkød
• Pisk det sammen med æg og sukker i en gryde ved middel varme
• Pisk, indtil sukkerert er opløst – det må endeligt ikke koge!
• Tilsæt smør i tynde skiver samt finrevet skal i blandingen
• Fortsæt med at piske, indtil det begynder at tykne
• Når curden har den ønskede konsistens, tages den af varmen
• Hæld den på et skoldet sylteglas, og opbevar det i køleskab

Lime curd 4

I min kollegas opskrift skal curden igennem en sigte, før den hældes på glas, men jeg kan godt lide den konsistens, den får uden at blive siet, så det kan man jo gøre, som man lyster. Der ud over valgte jeg også at medtage frugtkødet i min curd.

Min kollega har i øvrigt noteret, at curden sagtens kan holde sig 14 dage på køl i et desinficeret glas, men jeg må pointere, at det kræver, at man kan styre sig. Det kan jeg ikke, for den smager åh så godt på både hjemmebag og knækbrød. Prøv den!