1 Nektarinchutney

I min sommerferie kom jeg ved et tilfælde forbi SuperBrugsen, da de havde tilbud på en hel kasse nektariner, og da vi herhjemme umuligt ville kunne nå at få spist dem alle, før de blev dårlige, valgte jeg at koge en chutney af en del af dem.

Jeg brugte samme opskrift, som jeg tidligere har postet med blommechutney og skiftede blot blommerne ud med nektarinerne. Pågældende opskrift er særdeles velbesøgt her på bloggen, så det er spændende, om nektarinchutneyen her bliver lige så populær.

Opskriften er meget meget simpel og ikke særligt tidskrævende, så man behøver ikke være en haj til at sylte for at kaste sig ud i den. Jeg bruger chutney til f.eks. orientalske risretter, sammen med god ost eller som supplement til charcuterie-bordet.

Nektarinchutney 2

Nektarinchutney 4

INGREDIENSER (til ét sylteglas):

500 gram blommer
175 gram rørsukker
1 dl. æblecidereddike
½-1 frisk chili

(Atamon eller stærk spiritus til desinficering)

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Halvér nektarinerne, og fjern stenene
• Skær hver halvdel i 3-4 både alt efter størrelse
• Tilsæt nektarinstykker, sukker og eddike i en gryde
• Lad det koge op uden låg
• Fjern kernerne fra chilien, og lad “skallen” koge med
• Lad massen koge uden låg, indtil chutneyen tykner
• Smag eventuelt til med mere sukker eller eddike
• Skyl et sylteglas i atamon eller stærk spiritus
• Fjern chilien, før chutneyen hældes på glas
• Hæld chutneyen i glasset, og lad den afkøle i køleskab

Nektarinchutney 5

Nektarinchutney 6

Jeg kunne sagtens have været mere gavmild med chilien, da jeg kogte denne portion, for det er en meget sød chutney, der kan have godt af lidt stærkt tilsat. Næste gang prøver jeg nok med 2-3 chilier.

Dette var egentligt sidste indlæg om sommersyltningerne, men så havde min søde kollega for nyligt medbragt en hjemmelavet lemoncurd til morgenbordet på arbejde. Den smagte noget så fantastisk, og jeg var derfor nødt til at lokke opskriften ud af hende. Så i nærmeste fremtid kan I forvente et indlæg om denne… Glæd jer!

