Restaurant Pinden 1

Hvert år d. 17. september bestræber jeg mig på at arrangere, at min søster, svoger, kæreste og jeg mødes på Restaurant Pinden i Skolegade og fejrer en nær person, der desværre ikke er hos os længere.

I år lod dette sig atter gøre, og menuen skulle naturligvis stå på stegt flæsk med persillesovs, der var førnævnte persons livret, og som jeg personligt også selv holder meget af. Og min erfaring fortæller mig, at den bedste stegte flæsk med persillesovs serveres på Restaurant Pinden.

Det var første gang, jeg havde kameraet med i år, så selvom lyset ikke var det bedste til fotografering, har jeg alligevel valgt at lave et kort indlæg om en aften, der bød på god flæsk, familiehygge og vedligeholdelse af traditioner.

Vi valgte alle fire retten med seks stykker stegt flæsk med kartofler, persillesovs og hjemmesyltede rødbeder til 109 kr. per person. Man kan også få stegt flæsk ad libitum med samme tilbehør til 145 kr. per person.

Restaurant Pinden 2

Restaurant Pinden 4

Det svære valg var dog drikkevarerne. De tre andre ved bordet ville gerne have øl, og på menukortet var nævnt, at stedet har et udvalg af specialøl, som min søster gerne ville høre, hvad specifikt var for nogle, da tjeneren skulle tage imod bestilling.

Ikke desto mindre var den unge pige ikke voldsomt god til at svare på dette spørgsmål, men tilkendegav blot: “Jamen, det er sådan nogle specialøl”, som om der kun findes nogle ganske få af sådan nogle. Det endte med, at min søster gav op og selv gik ud til bardisken for at få syn for sagen.

Min kæreste spurgte ind til, hvilken specialøl de som angivet i kortet havde på fad, og tjeneren gik ud for at undersøge dette. Da hun kom tilbage, svarede hun med usikker stemme, at det var en, der vist hed Albini. Det var svært at undertrykke latteren, men det viste sig, at hun ikke kendte til Albani-bryggeriet, og at specialøllen var en pilsner herfra.

Sidst jeg besøgte Pinden, havde de mange af de gammeldags sodavand som hindbærbrus, grøn sportsvand og gul citronvand, så jeg spurgte efter sidstnævnte, men tjeneren så blot forvirret ud. Jeg forklarede, at det var en meget gul sodavand med citronsmag, hvortil hun svarede: “Nåårh, Mirinda!” Eh, nej.

Restaurant Pinden 3

Restaurant Pinden 5

Restaurant Pinden 6

Jeg endte med i stedet at vælge en stor cola, hvilket resulterede i, at jeg fik sat to flasker Pepsi à 25 cl. på bordet samtidigt. Lidt spøjst, at to sodavand gjorde det ud for en “stor cola” – så ville jeg nok alligevel blot have foretrukket en enkelt og så eventuelt have bestilt en ekstra, når den første var drukket.

Anyway, da besværet med at bestille drikkevarer hos en ung kvinde, der havde usandsynligt lidt forstand på den slags, var overstået, havde vi en skøn aften med helt fantastisk god stegt flæsk, der både var saftig, sprød og blød i fin harmoni. For maden og fornuftige priser kan Pinden altså absolut anbefales.