Sommermad 1

Så har det været efterårsjævndøgn, og nætterne er nu officielt længere end dagene. Nu kan selv den bedste optimist ikke længere bilde sig ind, at vi stadig har sensommer, og dermed er det vist også på tide, at jeg får postet mit sidste sommer-indlæg.

I juli inviterede min søster og svoger på sommerlig aftensmad i deres have, og når jeg kigger på billederne derfra, kan jeg stadig fornemme duften af stegt jomfruhummer med smeltet kryddersmør og mærke solens varme stråler slikke mig op ad de bare arme.

Mens maden blev klar, blev der serveret kølige drinks i martiniglas, og på billedet ses en frisk ribs-cosmopolitan, der senere blev afløst af en after-dinner-cocktail i form af hindbær-ice tea med rom. Ikke dårligt!

Sommermad 2

Ud over de stegte jomfruhummere blev der serveret ristet brød med en grøn kryddersmør, spinatsalat med syltede valnødder, bønnemos med bagte cherrytomater og skindstegt fisk samt en lækker tomatsovs med chorizokødboller.

Maden smagte fremragende af sol, sommer, saft og kraft, mens duften af nyslået græs og lyden af solsortenes aftensang fra trætoppene også gjorde sit til stemningen. Åh du danske sommer, jeg glæder mig, til vi mødes igen i 2015.