Hamburgerryg med flødekartofler 1

Det her indlæg har faktisk ligget og ventet på at blive skrevet i over en måned, for da jeg lavede denne ret, var det midsommer og høj sol, ergo ikke lige det oplagte sommermad.

Så nu, hvor det er blevet mere gråt og køligt, har jeg besluttet, at det er passende med et indlæg om saftig, glaseret hamburgerryg med fuldfede flødekartofler.

Man kan snildt servere en god salat til, og det ville jeg helt klart gøre, hvis retten var blevet serveret for gæster, men da det kun var mig og min kæreste denne aften, blev det udelukkende til kød og kartofler på tallerkenen.

Hamburgerryg med flødekartofler 2

Hamburgerryg med flødekartofler 3

INGREDIENSER (til 3-4 personer eller 2 personer og en madpakke):

• En forkogt hamburgerryg
• 3 spsk. brun farin
• 2 spsk. stærk sennep (Dijon)
• 2 spsk. rasp
• En posefuld kartofler
• 1/4 liter piskefløde
• Et par håndfulde revet ost
• Stødt muskatnød
• Salt & peber
• Sennep som tilbehør
• Evt. en god salat som tilbehør

Hamburgerryg med flødekartofler 4

Hamburgerryg med flødekartofler 5

FREMGANGSMÅDE:

• Pil det eventuelle net af den forkogte hamburgerryg
• Bland farin, sennep og rasp sammen til en klæg masse
• Gnub hamburgerryggen godt ind i farinmassen, så det ligger i et tykt lag
• Læg hamburgerryggen i et smurt fad, stil i ovnen ved 200 grader

• Skræl kartoflerne, og skær dem i mellemtynde skiver
• Pisk fløden til flødeskum, og vend det sammen med kartoflerne
• Læg det hele i et stort fad fordelt i et jævnt lag
• Fordel revet ost over, og krydr med stødt muskat, salt og peber
• Sæt fadet i ovnen samtidigt med hamburgerryggen

• Hamburgerryggen skal have ca. en time per kilo
• Flødekartoflerne er færdige, når osten er brun på toppen
• Servér hamburgerryggen i skiver med flødekartofler, sennep og evt. salat

Hamburgerryg med flødekartofler 6

Herhjemme foretrækker vi et tykt lag farin-/sennepsglasering på hamburgerryggen, og mindre kan naturligvis gøre det, men jeg vil personligt anbefale et ordentligt lag! Namnam…

Flødekartoflerne kan også laves med fløde, der ikke er pisket op. I min kærestes familie har det været tradition at piske fløden til skum, før den vendes med kartoflerne, så det har jeg også vænnet mig til at gøre.

Alt i alt er hamburgerryg med flødekartofler den ideelle efterårsmad, hvis du spørger mig, og det er en af de traditionelle danske retter, jeg snildt kunne forestille mig at lave et par gange i den kommende kolde tid.