Le Saint Cirgues 1

Sidste pariserindlæg i denne omgang kommer til at handle om en meget simpel og meget fransk omgang (sen) morgenmad, som jeg fik mig en dag, efter jeg havde været et smut forbi Eiffeltårnet og Champ de Mars.

Jeg gik ned ad en af sidegaderne ved Champ de Mars på vejen retur, og da var jeg egentligt blevet lidt sulten, eftersom jeg kun havde fået en kop kaffe hjemmefra til “morgenmad”. Så jeg begyndte at kigge efter et hyggeligt sted at slå mig ned og få lidt i maven.

Gaderne var ved at blive spulet via det automatiske vandingssystem langs kantstenene, og jeg passerede en due, der var i fuld gang med at få pjasket fjerene grundigt igennem, mens et hornorkester spillede Disney-klassikere i den nærliggende park.

Jeg ødelagde dog idyllen fuldstændigt, da jeg skruppelløst begyndte at filme duens morgentoilette, hvorefter den blufærdigt styrtede væk i hast og gemte sig bag en bil. Jeg havde nok egentligt gjort det samme i dens sted…

Le Saint Cirgues 2

Due

Le Saint Cirgues 3

Jeg undskyldte brødbetynget og begav mig herefter lidt længere hen ad gaden, hvor jeg faldt over Le Saint Cirgues – et brasserie, der indeni skulle vise sig at ligne Les Deux Moulins fra Amélie-filmen utroligt meget i både stil og stemning.

Tjenerne snakkede hurtigt og højt til hinanden og kokken, og kun en enkel af dem kunne engelsk. Og så var der i øvrigt en tobaksafdeling henne i hjørnet tæt på indgangen – lige som i Amélie-caféen. Lidt sjovt, men sikkert meget normalt i Paris.

Jeg besluttede mig for at få en parisertoast med spejlæg og pommes, altså en såkaldt Croque Madame (Croque Monsieur er uden spejlæg i øvrigt). Man kunne også få den med salat i stedet for pommes, men jeg valgte altså sidstnævnte.

Ketchup, sennep, salt og peber kunne jeg selv tilføje retten, da den kom ind, og jeg fik også et par små flasker appelsinjuice i løbet af måltidet. Betjeningen var tjep, venlig og vældigt fransk. Det virkede enormt “autentisk”, og selvom maden var so-so, så var oplevelsen altså guld værd.

Le Saint Cirgues 4

Le Saint Cirgues 5

Jeg sad der nok tre kvarters tid, mens jeg læste lidt i min bog og observerede livet omkring mig. Prisen for måltidet husker jeg ikke, men den var okay fair, og jeg mindes, at det blev mindre end det, der svarer til 100 kr.

Jeg vil klart anbefale dette sted for stemningen, og jeg kan se i linket, at de også har aftensmenu og andre meget tilfredse kunder som mig, hvor også særligt atmosfæren roses med rette… Så tag og læg vejen forbi, hvis du alligevel skal hen omkring tårnet.

