À Priori Thé 1

Min sidste hele dag i Paris gik jeg om eftermiddagen rundt på må og få i de forskellige kvarterer, og ved et tilfælde kom jeg forbi La Galerie Vivienne – en af flere overdækkede passager fra 1800-tallet.

Gulvene består af mosaik lagt i smukke mønstre, der er overdådige udskæringer i træ og hvælvinger i smedejern, store glaspartier gørende det ud for loft og adskillige fine små butikker.

Jeg valgte at slå mig ned på caféen A Priori Thé, hvor der dog ikke var nogen ledige pladser ude i selve passagen, men til gengæld mange borde fri inde i selve butikken, så jeg satte mig på en fin plads ved vinduet med fremragende udsyn.

À Priori Thé 2

À Priori Thé 3

Caféen bød på croissants og lidt kedeligt udseende kager, men på te-kortet var der ingen mangler! Det var næsten svært at vælge, men det endte alligevel med at blive en kombinationste med blandt andet bergamotte, jeg bad om.

Jeg bryder mig meget lidt om te uden honning, så jeg spurgte forinden, om det var muligt at få honning til teen, og det var slet ikke noget problem. Så jeg fik foruden kanden med friskbrygget te også en lille porcelænskop med flydende honning.

Der sad jeg så en lille times tid og nød en hel kande virkeligt god te, mens jeg læste i min medbragte bog (hvor første novelle sjovt nok også foregik i Paris!) og nød stemningen i det gamle galleri.

À Priori Thé 4

À Priori Thé 5

Ifølge en hurtig google-søgning var der i sin tid omkring 50 overdækkede passager i Paris, hvor der i dag kun er 18 tilbage. Det var nogle fine små butikker med specialting, der var i La Galerie Vivienne, og jeg tænker, at det må være perfekt at gå rundt i disse passager på en grå regnvejrsdag.

Jeg har desværre forlagt bonnen fra A Priori Thé, men jeg mindes helt bestemt, at de fleste af kanderne med te kostede omkring 6 euro, altså cirka en 50’er. Det er da en ret fornuftig pris, synes jeg, og man kan sagtens dele sådan en kandefuld.