Le Chat Bossu 1

En af dagene i Paris drog jeg ud ved 10-tiden for at tage på eventyr i Bastille-området, hvor jeg havde opsnuset, at der skulle være både madmarked og loppemarked.

Vejret var fantastisk med dybblå himmel og kun små vattotter af skyer hist og her, så da jeg var færdig med at kigge på grøntsager og potteskår på markedspladsen Place d’Aligre, spadserede jeg videre for at finde et velegnet sted at indtage morgenkaffe.

126 rue du Faubourg Saint Antoine i 12e arrondissement lige på grænsen til 11e kom jeg forbi hjørnecaféen Le Chat Bossu, der havde en enkelt ledig plads tilbage ude i solen, som min medbragte tykke bog og jeg skyndte os at besætte.

Servitricen kom ud for at høre, hvad jeg kunne tænke mig, og da jeg spurgte, om de havde noget morgenmad af en art, nævnte hun brød med smør og syltetøj, så det blev valget. Derudover bestilte jeg en kop café au lait og friskpresset juice.

Le Chat Bossu 2

Først havde jeg egentligt tænkt, at det lød kedeligt med det der brød, men så snart maden var sat på mit bord, kom jeg i tanke om, at franskmændene jo er verdensmestre til det der med brød! Jeg fik to halve baguettes, og de var aldeles velsmagende.

Min café au lait var helt perfekt – mælkecremet og kraftig i kaffesmagen, oh fryd! Og mens jeg er ved lovprisningen, så var appelsinjuicen dejligt sød, frisk og afkølet, mmmh! Så hånden på hjertet var drikkevarerne faktisk det allerbedste ved dette morgenmåltid.

Jeg sad en lille times tid under uret, der var gået i stå, og nød for en stund, at min verden ligeledes var fastholdt i dette øjeblik midt i Paris, midt i en varm solstråle, midt i mit liv, mens resten af verden fortsatte sin gang omkring mig.

Le Chat Bossu 3

Le Chat Bossu 4

Da jeg løsrev mig, var kaffekoppen tømt, maven var fyldt, og jeg var klar på at tage videre på eventyr i sensommerlune Paris.

Regningen blev knapt 10 euro, altså godt 70 kr. i alt. Fair pris for en udmærket morgenmad og en fremragende gang kaffe, juice og plads i solen.