Kantarelpizza med kyllingepølse 1

Forleden dag bagte jeg pizza og havde forinden provianteret i den lokale Super Brugsen. Jeg elsker, at de har så meget økologi og mange specielle fødevarer, så det benyttede jeg mig af, da jeg skulle vælge fyld til pizzaen.

Desværre havde de ikke længere Organic Cookings økologiske grunddej, som jeg tidligere har været begejstret for, så jeg valgte at købe en almindelig pakke pizzagrunddej. Jeg ved, at det er meget billigere at lave fra bunden selv, men jeg holder ikke desto mindre af den lette løsning, hvad dette angår.

TIl den færdige grunddej tilføjede jeg ekstra salt, olie, hakket rosmarin, bagepulver, speltmel og rugmel samt spædede til med ekstra vand, indtil dejen var blød og fast. Det kom der en ganske god pizzabund ud af, og her kommer resten af opskriften så:

Kantarelpizza med kyllingepølse 2

Kantarelpizza med kyllingepølse 3

Kantarelpizza med kyllingepølse 4

INGREDIENSER:

• En god pizzadej som bund
• Koncentreret tomatpuré
• Rapsolie
• Et fed hvidløg
• Et skvæt balsamicoeddike
• Salt & peber
• Frisk spinat
• En håndfuld små tomater
• 2-3 økologiske kyllingepølser (f.eks. fra Hanegal)
• En halv bakke friske kantareller
• Tre pakker frisk mozzarella

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Smæk pizzadejen sammen, og rul den ud i passende størrelse
• Vip kanterne godt op, så osten ikke senere smelter ud over kanten
• Bland en sauce af tomatpuré, rapsolie, presset hvidløg, balsamico, salt og peber
• Rør saucen godt sammen, og sørg for, at den har en passende konsistens
• Smør saucen ud i et tyndt lag over hele pizzaen, så den er dækket jævnt
• Fordel frisk spinat ud over bunden – vær gerne mere gavmild end på billedet
• Skær tomaterne i både eller skiver, og fordel dem ud på pizzaen
• Skær pølserne i skiver, og fordel dem ligeledes ud over pizzaen
• Rens kantarellerne for jord, og skær dem i mindre stykker
• Fordel stykkerne hist og her ud på pizzaen
• Dræn mozzarellaen, skær i mindre stykker, og top pizzaen med disse
• Bag pizzaen i ovnen i ca. 10 minutter ved 220 grader, indtil osten er gylden

Kantarelpizza med kyllingepølse 5

Kantarelpizza med kyllingepølse 6

Jeg kunne som sagt godt have puttet endnu mere spinat på pizzaen, så det må jeg gøre næste gang. Kyllingepølserne, jeg anvendte, var fra Hanegal og var virkeligt gode! Kan klart anbefales.

Med tre pakker mozzarella skal man lige sikre sig, at der ikke kan løbe noget ud over kanterne. Jeg måtte lige lave en ekstra hurtigrengøring af ovnen bagefter, da det smuttede i et hjørne, tsk!

Pizzaen var rigtigt lækker og mættede to personer, og der var endda en slice til overs til frokost dagen efter også. Tag og prøv denne pizza – jeg lover, den er god!