Northside 2014 4

Jeg har helt glemt at skrive om maden på årets Northside-festival, så det kommer nu, omend lidt forsinket. I år var anden gang, jeg var til Northside, og særligt denne gang var vi særdeles heldige med vejret, der var som på en lun sommerdag stort set alle tre dage.

Jeg deltog i vinters i Northsides workshop som frivillig og rev en dag ud af kalenderen (tog en feriedag fra arbejde) til dette. Det var vældigt spændende, men jeg var helt bombet efter den lange dag, der først sluttede kl. 16, så når der ikke var mere i det end at kunne bidrage med idéer til bagmændene, besluttede jeg, at jeg ikke ønsker at deltage igen en anden gang.

Ikke desto mindre var det interessant at se enkelte af forslagene, der var blevet vendt på workshoppen, ført ud i praksis. Der er generelt stor fokus på bæredygtighed og økologi på Northside med blandt andet affaldssortering og mad af høj kvalitet… for det meste. Her kommer en lille gennemgang af mine madoplevelser i år.

Northside 2014 2

Første dag lagde vi desværre ud med at vælge det absolut værste måltid på Northside! At det samtidigt ikke holdt, hvad det lovede og var enormt dyrt i forhold til, hvad man reelt fik, var lige ved at få bægeret til at flyde over.

Og det gjorde det faktisk i en vis forstand, idet min kæreste kom til at tabe chili con carne ud over det hele inkl. ned i sin øl. Det var ikke noget tab i forhold til måltidet, men det var da ærgerligt med øllen, der dog blev drukket trods interessant bundfald.

Ud over MASH var dette sted med chili con carne og “pitabrød” det dyreste sted, vi spiste i løbet af festivallen. Vi bestilte glad og fro et par pitabrød og vores kammerat en chili con carne. Pitaerne viste sig dog blot at være tørre fladbrød med chili con carne som fyld! Det er i min optik IKKE pitabrød!

Jeg blev faktisk ret harm over den falske markedsføring fra Soupanaturals side, og det hjalp ikke spor, at det virkeligt ikke smagte særligt godt. Mit “pitabrød” endte i skraldespanden.

Northside 2014 1

En fremmed pige kom fortvivlet hen og spurgte, hvor man fik noget god mad. Det viste sig, at alle rådede hende til at holde sig fra førnævnte sted, så jeg foreslog hende Drudenfuss og deres gourmethotter, som jeg tidligere har god erfaring med. Og den endte jeg også selv med at ty til efterfølgende.

Den består af økologisk grovbrød, ramsløgspølse af svin fra Hanegal, dijonsennep, ketchup, fennikelremoulade, syltede rødløg, syltet agurk og karse på toppen. Altid i et hit, og det var den også denne gang, omend brødet var en anelse tørt.

Blot 45 kr. koster denne velvoksne og velsmagende sag – nærmest halvt så dyr som det rædsomme pitabrød, og SÅ meget bedre! Ironisk…

Øllen på Northside kunne fås som almindelig Tuborg eller Tuborg Rå, der er en økologisk pilsner. Sidstnævnte var et klart hit i mit selskab, og der blev drukket mange kander i løbet af de tre dage.

Northside 2014 3

I år havde Northside flottet sig med en østersbar fra Clausens Fiskehus, og den var placeret oppe midt i feinschmecker-hjørnet, hvor der også var champagne-/vinbar, sushi og tapas i samme område.

Jeg måtte lige smage en enkelt østers, som blev åbnet og løsnet med det samme, og så kunne jeg ellers selv putte citron, vinaigrette eller salt på efter behov. Man kunne også få et skvæt champagne i, så det prøvede jeg, og uha, det smagte altså slet ikke skidt…

Jeg måtte lige have en enkelt til, og på den måde endte jeg med at spise adskillige østers, selvom jeg oprindeligt kun lige skulle smage én. Det var svært at modstå, når de kun kostede en flad 20’er stykket.

Pigen i biksen lod dog ikke rigtigt til at vide noget om, hvilken slags østers, der var tale om, for da jeg spurgte, forstod hun først ikke spørgsmålet, og efterfølgende svarede hun, at de vist kom fra Holland. En anden pige mente dog, at de var franske, så jeg spurgte, om det mon var Bretagne-østers. Det forvirrede dem endnu mere, så jeg opgav at spørge yderligere ind. Men gode var de!

Northside 2014 5

Sidste dag tog vi en tur på MASH, der havde et stort telt som restaurant og en rød løber hele vejen ind igennem. Min kæreste valgte deres udmærkede burger med chili-fritter til 150 kr., og jeg fik mig en økologisk oksemørbrad med pommes, bearnaise og tomatsalat til 325 kr.

Det var noget udmærket kød, men faktisk var bearnaisen væsentligt bedre end det, jeg har fået på deres almindelige restaurant tidligere. Det siges, at det eneste, der ikke var økologisk i MASH-teltet, var det smør, de havde brugt i bearnaisen. Imponerende!

Prisen var jo temmeligt pebret i forhold til festivalmad, men det var også lidt mere luksus, og jeg synes egentligt, at det var udmærket, selvom herrerne i selskabet fandt det en lidt lunken fornøjelse til prisen.

Derudover oplevede vi også sushi, fish ‘n chips, nordisk pulled pork-döner, burgere og pommes frites på festivallen, og det var jævnt godt og festival-agtigt. Northside spænder altså meget bredt på madfronten, og generelt var jeg godt tilfreds med dette års madoplevelser – med den ene undtagelse.