Tomatmarmelade 1

Et af de mest populære indlæg på bloggen igennem tiden har været det med opskriften på tomatmarmelade fra juli 2012.

Nu har jeg imidlertid gentaget succesen, og der var faktisk slet ingen grund til, at jeg endte med at vente med dette, til jeg fik sommerferie, for det er så rørende nemt at lave, at jeg har valgt at lade det være titlen på dette indlæg.

Denne gang tilsatte jeg i modsætning til sidste gang en lille flækket chili. Den var dog ikke verdens stærkeste lille fyr, så jeg kunne godt have flottet mig med to i stedet.

Ikke desto mindre blev det en lækker marmelade endnu en gang. Meget meget sød, men perfekt oven på en ostemad eller på et stykke knækbrød. Her er opskriften:

Tomatmarmelade 2

Tomatmarmelade 3

Tomatmarmelade 4

INGREDIENSER (til ét glas):

• 350-400 gram små tomater
• ½ dl. vand
• 1 spsk. honning
• Et skvæt citronsaft
• 220 gram sukker
• 1 tsk. vanillesukker
• En frisk chili

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Skær tomaterne i små både eller tern
• Flæk chilien, og fjern alle kernerne
• Læg tomater og chili i en gryde med honning, vand og citronsaft
• Lad det koge i cirka 20 minutters tid under jævnlig omrøring
• Tilsæt sukker og vanillesukker til tomatblandingen
• Lad det koge videre i 20-30 minutter under jævnlig omrøring
• Når konsistensen begynder at blive tyk, tages gryden af pladen
• Chili-stykkerne fiskes op og kasseres
• Marmeladen afkøles og hældes på et desinficeret glas
• Opbevares på køl

Tomatmarmelade 5

Tomatmarmelade 6

Dette er min absolutte favoritmarmelade, og det er også grunden til, at jeg nu har valgt at lave endnu et indlæg om den.

Næste gang vil jeg forsøge mig med, om der kan skæres lidt ned på sukkerindholdet, uden at konsistensen derved ændres for meget, selvom det nok bliver lidt af et eksperiment.

Men som sagt: En sød, velsmagende og meget nem marmelade at give sig i kast med.