Klassisk Fisk 1

I lørdags havde jeg som nævnt tidligere en frokostdate med min veninde på Klassisk Fisk. Det var en first timer for hendes vedkommende, så derfor var valget også nemt, da hun et par dage før spurgte, hvor vi skulle tage hen.

Det var ikke nødvendigt at reservere bord – faktisk var der overraskende få mennesker i den varme restaurant. Det ville med garanti ikke have været tilfældet, hvis den lå placeret tættere på det turistede latinerkvarter eller Lille Torv. Heldigt for os, men også lidt ærgerligt, for stedet er altså virkeligt godt og fortjener at blive overrendt.

Som sagt var der enormt varmt i lørdags og også i restauranten, selvom propellerne i loftet kørte for fuld skrue. Vi måtte som plaster på såret helt selv vælge, hvor vi ønskede at sidde, og det blev den mest svale plads i lokalet lige ved siden af køkkenet.

Vi blev hurtigt tilbudt vand og valgte postevand – når jeg endelig skal drikke vand, smager det fra hanen altså bedst. Flaskevand er simpelthen for “kønsløst” og fladt i smagen. Så postevand it was.

Klassisk Fisk 5

Klassisk Fisk 2

Efter at have bundet vores første par glas vand kom der også dampende varmt brød og aïoli på bordet. Åh, jeg skal altså sådan passe på, hver gang det bliver serveret for mig, for både brød og aïoli smager så godt på Klassisk Fisk, at jeg risikerer at spise mig mæt i det.

Vi fik efterfølgende efter noget diskussion besluttet os for, hvad vi skulle have at spise og drikke. Min veninde var ikke meget for min idé om at dele en forret og så tage en hovedret hver, så vi besluttede os til hver vores forret og hovedret. Men da hun senere fik sin forret og så dens størrelse, kunne hun godt se min pointe med en potentiel deleret ;-)

Anyway, hun endte med at vælge den koriander- og limemarinerede tuncarpaccio til forret og den halehængte koldrøgede laks med flødestuvet spinat til hovedret. Det er præcist det samme, som min anden veninde, jeg har været på Klassisk Fisk med maaange gange før, ville have valgt! Funny :-)

Klassisk Fisk 4

Klassisk Fisk 3

Og hvad blev min forret? Jo ser du, det blev faktisk tre østers. Jeg er nemlig begyndt at holde okay af de her små klammerter, så længe der er vinaigrette til. Meget sært, men ikke desto mindre sandt. Og selvom vinaigrette ikke per default følger med deres østers på Klassisk Fisk, så er den søde, rare tjener i stand til at trylle den slags frem på forespørgsel herom.

Det er kun et spørgsmål om uger, før jeg tager en smuttur til Paris, så jeg havde i dagens anledning iført mig pariserstribet nederdel, marineblå “merci beaucoup”-bluse og følte mig très français, så det faldt mig også somehow nemmere at bestille østers, når jeg var i det humør. Skørt, javist.

Til maden havde vi bestilt hver vores glas iskold hvidvin, mmmh! Det var tiltrængt i varmen, og vi sippede nydelsesfuldt de kølige dråber, mens vi indtog vores fremragende forretter. Både tun og østers var tip-top velsmagende, og jeg skar slet ikke grimasser. Jeg er vist ved at blive voksen, når det kommer til østers.

Klassisk Fisk 6

Klassisk Fisk 7

Min hovedret er vist ikke så svær at regne ud, når man kender mig. Det blev naturligvis ½ hummer. Min veninde havde regnet den ud, før jeg selv havde, for der står “hummer” skrevet på mig med store, fede bogstaver. Jeg er vist lidt nem.

Vi delte regningen i to efterfølgende, og for tre østers skal man slippe en flad 50’er, tunen kostede 95 kr., hummerbassen med dijonnaise og toast melba står til 175 og laksen 110 kr. Derudover fik vi et stort glas vin hver til hhv. 75 kr. og 80 kr. Alt i alt blev det en regning på 585 kr. for to personer. Som min veninde sagde: “Det var faktisk en ret billig frokost!”

Og god, vil jeg atter lige slå fast. Forrygende god!