Blå tallerkener 1

For en måneds tid siden var jeg atter ude at loppe den på Ingerslevs-markedet, og så faldt jeg over disse to tallerkener. Very mormor-ish i stilen med motivet og blomsterne rundt i kanten, men jeg fandt dem tilpas seje til, at jeg valgte at købe dem, da sælger fortalte, at hun kun skulle have en 10’er stykket.

Havde jeg haft et kolonihavehus, ville det være den her mormor-stil, der skulle dominere i køkkenet. Jeg elsker det retro look, som på sin vis også er en anelse kikset. Lidt ligesom med mågestellet.

Jeg har efterfølgende brugt tallekenerne en hel del, for de har en ret praktisk størrelse og er med flade kanter, så de egner sig godt til frokosthapsere og madder som for eksempel vist her og på billedet nedenfor, hvor jeg fik mig en god skive rugbrød med rå spidskål, æg, mayo og purløg samt et stykke fladbrød med smørbar figen, leverterrine og bredbladet persille.

Blå tallerkener 2

Tallerkenerne er mærket “EIT England” i bunden, og det står for English Ironstone Tableware, men det er ifølge debatter på forskellige websites for antikviteter og samleobjekter uvist, hvornår tallerkenerne med dette motiv præcist er fra.

En del mener, at det højst sandsynligt er en billig kopivare fra starten af 1980’erne, hvor man ville efterligne det meget fine “Blue Willow”-stel. Der er dog også nogle, der mener, at stellet her er fra 1960’erne, hvor det blev solgt til overkommelige priser hos de fleste isenkræmmere i England på den tid.

Ikke desto mindre er jeg ganske tilfreds med mine to nye tallerkener, som nok skal blive brugt flittigt på trods af at være andenrangs-porcelæn ;-)