Nutella brownies 1

For lang tid siden faldt jeg over denne opskrift hos Miss Muffin, og jeg havde længe intentioner om at prøve den. Der skulle ikke desto mindre gå over et halvt år, før jeg endelig fik taget mig sammen for nyligt. Og gudskelov, at jeg gjorde det!

Jeg bryder mig meget lidt om mørk chokolade og endnu mindre om chokoladekage såsom klassiske brownies. Jeg er et af de få mennesker i verden, der tilsyneladende har det sådan.

Men hov! Så var der jo her lige en brownieopskrift uden så meget som et gram chokolade! Og Nutella kan jeg lide – dét kan jeg vist ikke rende fra. Så opskriften var selvskrevet til at skulle prøves, og prøvet blev den. Til glæde for både mig, min kæreste og mine kolleger.

Og dommen? Den er fantastisk! Jeg er ikke så vild med skærekage, men den her er virkelig uartig – knasende på toppen, svampet indeni og smækker lækker bagt nutellasmag. Kom i gang!

Nutella brownies 2

Nutella brownies 3

Nutella brownies 4

INGREDIENSER (til et mellemstort fad):

115 gram smør
340 gram Nutella
115 gram rørsukker
150 gram brun farin
4 æg fra glade høns
225 gram hvedemel
1 tsk. vanillesukker
1 dl. hakkede hasselnødder

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Smelt smørret i en gryde ved lav varme
• Når det er smeltet, røres nutellaen i det varme smør
• Når det er smeltet helt sammen, tages gryden af pladen
• Lad det køle lidt af, mens resten forberedes
• Tænd for ovnen på 175 grader, så den er klar til kagen
• Bland rørsukker og brun farin i en skål
• Hæld Nutella-massen langsomt i, mens der piskes
• Når massen er pisket helt sammen, tilsættes æg et efter et
• Pisk videre, indtil du har en homogen masse
• Til sidst tilsættes mel, vanillesukker og hakkede nødder
• Pisk det kun, indtil massen lige er blevet ensartet
• Hæld det i et fad beklædt med bagepapir
• Bag ved 175 grader i ca. 35-40 minutter
• Når kagen er mørk og banke-fast på toppen, er den klar
• Lad kagen køle af ti minutters tid, før du kaster dig over den

Nutella brownies 5

Nutella brownies 6

Nutella brownies 7

Uhm-uhm-uhmmmmm! Der er ikke så meget mere at sige, end at den bør prøves. Nu forstår jeg pludseligt dem, der beskriver, hvordan de ikke kan stoppe igen, når de først er gået i gang med en kage. Den her er jo decideret farlig, hvad det angår!

De færdige brownies ser måske ikke ud af meget, men tro mig – de smager lige så syndigt, som de er. Promise…