Ca l'Estevet 1

Den sidste aften i Barcelona valgte vi at spise på en restaurant, der i Lonely Planet’s pocket-guide til Barcelona (2014) blev beskrevet som det bedste catalanske køkken i El Raval-området, hvilket er Ca l’Estevet beliggende på Valldonzella, 46.

Vi havde ikke reserveret bord, da vi troppede op, men den pæne herre, der ses på forsiden af magasinet Time Out her, havde et enkelt ledigt bord tættest på døren, som vi blev tilbudt, så det takkede vi ja til.

Jeg er faktisk i tvivl om, hvorvidt han ejer stedet, er overtjener eller noget helt tredje, for navnet på ejeren af Ca l’Estevet er svært at fremsøge og ligeså et billede af vedkommende, men pågældende herre, der bød os velkommen, er at finde på flere af billederne på hjemmesiden, hvor han poserer sammen med gæster. Så mon ikke han er værten?

I hvert fald befandt vi os godt, og han var særdeles venlig. Jeg spurgte ham også til råds, da jeg ikke kunne vælge mellem to retter, hvoraf den ene viste sig at være hans favorit – og valget faldt så naturligt nok på denne: Ovnbagt skulder af gedekid.

Ca l'Estevet 2

Ca l'Estevet 3

Ca l'Estevet 4

Der var mange signerede billeder af spanske kendisser (går jeg ud fra – for mig var de ukendte) på væggen, og længere nede i den ellers smalle restaurant var der videooptagelser i gang ved et bord, hvor der sad en kulturelt udseende mand og blev interviewet, mens en masse mennesker med teknisk udstyr rendte frem og tilbage for at få lyssætning og lyd til at klappe.

Der var ellers mange andre spændende retter på menukortet såsom kalvemule, kaninryg, gryderet med blandt andet dele fra et oksehoved og paneret hjerne(!). Der var dog også mindre makabre retter som f.eks. and i appelsin, kalvefilet og grillet tun.

Mit gedekid blev serveret som et helt ben fra skulderen og ned til den lille klov for enden af benet, så den knapt kunne være på tallerkenen i længdemålet. Skindet var sprødt, og kødet var saftigt – helt perfekt! Og som uddannet fysioterapeut har jeg desuden en naturlig interesse for anatomi og fandt det meget spændende at sammenligne de muskulære og ledmæssige detaljer med menneskekroppen.

Gedeskulderen blev serveret med bagte hvidløg og en god portion meget sprøde, slanke pommes frites. Jeg kunne lige som min kammerat dog godt have brugt noget dyppelse til disse, men der var heldigvis lidt stegesaft med min ged, som jeg kunne suge op som ekstra smagsgiver til fritterne.

Ca l'Estevet 6

Ca l'Estevet 5

Jeg har desværre bortkastet regningen fra dette sted, men priserne var absolut fornuftige. Dog skal man nok huske at tilvælge en “forret” , hvis man ønsker noget grønt eller en side dish til sin hovedret. Vi havde i denne omgang ikke lige behovet, men mange danskere foretrækker jo lidt salat eller andet til deres kødretter.

På linket her ses menukortet samt priserne, og jeg måtte slippe 19.90 euro for gede-fyren her, hvilket svarer til 150 kr. Ganske ok pris for en lidt speciel hovedret. Synes klart, at stedet her kvalitetsmæssigt og med det særprægede menukort fortjener en anbefaling, så den er hermed givet!