Sol de nit 1

En eftermiddag tog vi en tur op i bydelen Gràcia, der i tidernes morgen oprindeligt var en lille landsby for sig, men som efterhånden voksede sammen med Barcelona. Det er helt klart et af de områder af byen, jeg finder mest charmerende og godt kunne finde på at bo på en fremtidig tur til Barcelona.

Vi spadserede først lidt rundt i området og endte så med at sætte os på et af de mange små torve, hvor min kammerat fik sig en kold øl og jeg et glas cava. Der var en helt anden ro over Gràcia end de mere centrale dele af Barcelona, og jeg kunne godt få følelsen, at vi besøgte en landsby, selvom storbyens liv pulserede blot en kilometers afstand væk.

Efter forfriskningen spankulerede vi lidt videre, og ved 19-tiden besluttede vi os at finde en af de tapasrestauranter, vi havde læst på nettet skulle være et besøg værd. Det var begyndt at småregne, da vi havde lokaliseret Sol de Nit, så det var perfekt timing at slå os ned der inde i tørvejret.

Det var stadig for tidligt til aftensmad, og tjeneren gjorde os opmærksomme på, at køkkenet også først åbnede kl. otte, så vi stillede os tilfredse med en øl og en kæmpe sangria, skal jeg lige love for! Desuden også den bedste sangria, jeg overhovedet fik i Barcelona – toppoint herfra!

Sol de nit 2

Sol de nit 3

Sol de nit 4

Sol de nit 5

Da køkkenet åbnede, var vi også ved at være sultne, så vi bestilte lidt utraditionelt alle tapasretterne til at komme på bordet på én gang. Normalt er det hapse-retter, hvor man godt kan bestille lidt løbende og sidde at fedte lidt med det over længere tid. Men vi valgte altså at få det hele på bordet, og det var der ingen problemer i.

Vi valgte en tallerken med saftige oliven, noget ok brød og en slags guacamole-aïoli-dyppelse, ravioli med græskarfyld og trøffelsauce samt karameliserede chicken wings. Disse tre retter ses her ovenfor, og det smagte udsøgt!

Normalt er jeg ikke den store tilhænger af pasta med indbagte ting, men det her græskar-noget var virkeligt lækkert. Vingerne var meget meget søde, men det var absolut lige noget for mig. Min kammerat fandt dem derimod en tand for søde til sin smag.

Derudover bestilte vi calamares andaluza (indbagte blæksprutteringe på andalusisk vis), små Cantimpalo-pølser i vinsauce (en slags chorizo) samt rejespyd med aïolitoppet brød og honning. Blæksprutteringene var knasende sprøde og rigtigt gode, men pølserne var ikke lige mig – til gengæld faldt de i overordentligt god jord ved min kammerat. Rejerne var også ganske lækre.

Sol de nit 6

Sol de nit 7

Sol de nit 8

Sol de nit 9

Stemningen på stedet var enormt hyggelig, og der blev spillet god musik, bl.a. en reggae-version af Manu Chaos “Clandestino”, så man rigtigt fik følelsen af at være i syden. Vi blev godt mætte, men valgte at blive siddende dette pragtfulde sted og få lidt mere at drikke – for mit vedkommende en skøn caipirinha, og min kammerat fik endnu en øl.

Efter noget tid blev jeg enig med mig selv at runde af med en dessert og valgte en crema catalana. Desværre var den i modsætning til den resterende mad lidt af en skuffelse, da der var kanel i og ifølge min vurdering alt for meget af det. Lidt ærgerligt, og jeg nøjedes med at spise halvdelen.

Der dukkede på et tidspunkt en blomstersælger op, og det var egentligt ret irriterende – særligt når man er ude at spise med en af modsatte køn, som er en god ven og kollega til min kæreste, er det enormt malplaceret, når der står en fyr og ivrigt forsøger at få ham til at købe en rose til mig…! Tsk.

Sol de nit 10

Sol de nit 11

Nåh, men altså trods blomstersælgere uden situationsfornemmelse og en kaneliseret crema catalana var det alt i alt en super god oplevelse på Sol de Nit! Maden var udsøgt og meget autentisk, stedet havde en fantastisk atmosfære, sangriaen var eminent, og jeg synes klart, man skal lægge vejen forbi dette sted, hvis man alligevel traver rundt i Gràcia.

Prisen kom samlet op på 53.30 euro, hvilket svarer til knapt 400 kr. For to personer inkl. drikkevarer! Og vi fik sammenlagt fem øl, en sangria (stor!), seks tapasretter, en dessert og en drink. Helt fjollet billigt, men blot endnu en grund til at aflægge stedet et visit. Kommer jeg til Barcelona igen, skal jeg i hvert fald forbi.