Kirsebærkage med blåbær 1

Her midt i alle Barcelona-indlæggene kommer lige en afbrydelse med en opskrift på søndagskage smækfyldt med friske bær. Grundopskriften fandt jeg hos Acie, omend hendes version er en ferskentærte, men eftersom jeg havde en stor bakke kirsebær og en stor bakke blåbær stående, besluttede jeg at lave en bærtærte i stedet.

Jeg lavede kagen i en almindelig tærteform med lave kanter, og derfor blev bagetiden noget kortere end den originalt angivede, og jeg skruede ligeledes ned for temperaturen, da jeg efter kort tid bemærkede faretruende farvetagning på toppen af kagen.

Derudover er Acies opskrift med to hele æg, men jeg havde en ekstra æggehvide, der skulle bruges, hvorfor jeg nøjedes med ét helt æg udover hviden. Det er også grunden til, at jeg har justeret mængderne lidt til, så de passede lidt bedre til omstændighederne.

Kirsebærkage med blåbær 2

Kirsebærkage med blåbær 3

Kirsebærkage med blåbær 4

INGREDIENSER:

1 helt æg
1 ekstra æggehvide
150 gram rørsukker
80 gram mel
1 tsk. vanillesukker
Friske kirsebær
Friske blåbær
Friske mynteblade

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Bland æg og rørsukker i en skål, og pisk det sejt
• Tilsæt vanillesukker og mel, og pisk yderligere
• Smør en tærteform med smør eller andet fedtstof
• Hæld dejen ud i formen, så den dækker jævnt
• Skyl, halvér og udsten kirsebærrene, skyl blåbærrene
• Læg bærrene oven på dejen fordelt jævnt udover
• Bag tærten ved 180 grader i cirka 10-15 minutter
• Tærten er klar, når den er gylden og sprød
• Servér toppet med frisk mynte og bær on the side

Kirsebærkage med blåbær 5

Og resultatet? Uhm, den smagte godt! Godt nok er jeg ikke den store kagespiser, men en sommerkage som denne er altså lige sagen. Jeg smed en stak friske mynteblade på toppen, hvilket gjorde den samlede smagsoplevelse mere frisk. Selve kagedelen smager lidt hen ad makroner, på trods af der ikke er mandler i dejen.

Der blev ikke spist mere end en fjerdedel her til aften, så jeg må hellere være en god kollega og tage resten med på arbejde i morgen…