Melic Del Gotic Barcelona 1

Vi slendrede en dag rundt i det gotiske kvarter i Barcelona, da vores maver begyndte at knurre. Ved en tilfældighed kom vi i en af de smalle gader forbi Melic Del Gotic, der så tilforladelig ud, så vi besluttede at slå os ned til en gang frokost.

Der var godt besat ved bordene derinde, men vi fik at vide, at hvis vi ventede lidt, var et par lige ved at forlade stedet, og vi kunne overtage deres bord. Da vi havde sat os, bestilte vi henholdsvis en kold øl og en cola – stærkt tiltrængt efter den varme gåtur rundt i byen.

Efter at have studeret menukortet for en stund glædede det mig at konstatere, at der var et helt afsnit med “guarnicions”, altså tilbehør til retterne, som vi efterhånden havde lært ellers blev serveret med minimalt eller intet tilbehør af nogen art. Så vi valgte hver en hovedret og en tallerken med tilbehør til.

Melic Del Gotic Barcelona 2

Melic Del Gotic Barcelona 4

Min frokost blev således til en halv stegt kanin og svampe stegt med hvidløg og persille. Min kammerat valgte stedets tallerken med blandet grillet kød: Svinekotelet, catalansk pølse “Botifarra”, lammesteak, oksesteak og catalansk blodpølse. Som tilbehør fik han to halve grillstegte bagekartofler.

Jeg har én gang før fået kanin, og det var på en restaurant i Paris, hvor det forekom mig som noget somewhat tørt kød. Ikke desto mindre var kaninen her saftig og med sprødt skind – virkeligt lækkert! Og tilbehøret smagte også rigtigt godt og passede fremragende som supplement til det lyse kød.

Min kammerat var også vældigt tilfreds med sine retter, og særligt blodpølsen virkede han så imponeret over, at han insisterede på, at jeg smagte den, selvom jeg rynkede modvilligt på næsen. Jeg har aldrig smagt blodpølse før, da jeg umuligt kan forestille mig, at det smager godt. Men dette var tilsyneladende noget andet end den danske form for blodpølse, og jeg må give min kammerat, at den faktisk ikke smagte så skidt endda. Det er i øvrigt den sorte pølse til højre i billedet med kødtallerkenen her nedenfor.

Melic Del Gotic Barcelona 3

Melic Del Gotic Barcelona 5

Melic Del Gotic Barcelona 6

Jeg havde tvivlet på undervejs i frokosten, at jeg ville kunne rumme dessert efterfølgende, men efter at have slået mave og kastet endnu et blik på menukortet besluttede jeg mig alligevel for at smage husets crema catalana, som jo er den catalanske pendant til franskmændenes crème brûlée.

Min kammerat valgte i stedet deres milk curd med honning og nødder. Det viste sig at være en lidt spøjs fætter, der smagte lidt hen ad hytteost med honning og valnødder. Besynderligt, men slet ikke dårligt, omend man sagtens kunne have bildt mig ind, at det var en morgenmadsret i stedet for dessert.

Min crema catalana var fremragende. Det er jo en ret simpel ret, så det er begrænset, hvor meget der kan gå galt. Og denne var helt efter bogen med sprødt flamberet låg og cremet budding-agtigt indre. Desuden blev den serveret med en lille biscotti-sag til.

Melic Del Gotic Barcelona 7

Melic Del Gotic Barcelona 8

Vi var særdeles mætte og godt tilfredse efter vores frokost, og da regningen kom, lød den samlet på 44.55 euro, altså omkring 330 kr. Min kammerats kødret var den dyreste på 16 euro/120 kr., hvorimod min kanin blot kostede 8.50 euro/63 kr.

For min cola, halve kanin, stegte svampe og crema catalana var prisen samlet 16.80 euro, hvilket svarer til 125 kr.! Det er jo helt vanvittigt billigt for en god to-retters frokost! Det kan herfra klart anbefales at stikke snuden forbi Melic Del Gotic.