Beach House

Vores første dag i Barcelona havde været delvist skyet, så da dag nummer to bød på klar dybblå himmel og høj sol, besluttede vi at spadsere en tur ned til stranden. Strandene langs Barcelonas kyst strækker sig i alt cirka 4,5 km. og gennemgik en gevaldig make-over i forbindelse med OL i Barcelona i 1992, så der i dag er rene, flotte strande ligeledes med rent og klart badevand.

Vi havde ikke intentioner om at bade eller solbade i modsætning til mange andre strandgæster den dag, så vi slog os ned ved Barceloneta, som er den strand, der ligger tættest på centrum. Der er smukke palmealléer, adskillige strandbarer og mange mennesker, der hænger ud på stranden, i bølgerne eller langs promenaden med skaldyrsrestauranter.

Vi kom tilfældigt forbi restauranten Beach House og besluttede at spise frokost på deres terrasse dér midt i det hele med fantastisk udsigt ud over stranden. Tjeneren kom hurtigt med menukortet, og jeg besluttede mig for en frisk kokos-cocktail ved navn Coco Loco samt dampede blåmuslinger. Min kammerat valgte en kold øl og en burger.

Beach House 2

Beach House 3

Beach House 4

Drikkevarerne fik vi hurtigt ud på bordet, og det var helt fantastisk at sidde der i den varme sol under et palmetræ og lytte til bølgebrus og menneskers livlige summen, mens jeg sippede af min fyldte kokosnød og skålede med min kammerat. Ren luksus!

Maden kom efter en stund på bordet, og mens mine muslinger blev serveret i en lille charmerende støbejernsgryde sammen med strimlede citrusfrugter og krydderurter, var min kammerats burger stablet op i et imponerende tårn. Hvilket mindede mig lidt om det skulpturelle tårn, der står på stranden som Barcelonetas vartegn, og som vi havde frit udsyn til.

Men den der “burgerbolle”… den var altså sær. Det lignede et rundstykke, og det smagte tilsyneladende også i den retning. Set bort fra brødet var min kammerat dog vist ganske tilfreds med burgeren.

Mine blåmuslinger var lige i øjet! Faste, friske og velsmagende, og jeg var særdeles fornøjet og anbefaler helt klart disse blåsorte herligheder, hvis man skulle komme forbi Beach House en dag!

Beach House 5

Beach House 6

Beach House 7

Beach House 8

Tjeneren virkede lidt svær at komme i kontakt med, da vi gerne ville betale, men vi havde jo heldigvis ikke travlt og sad blot og nød vejret og stemningen, mens han rendte rundt og servicerede ved de andre borde, hvor der i mellemtiden var kommet nogle flere selskaber til.

Da regningen kom, lød den på blot 26 euro i alt, altså omkring 190 kr.: 3 euro for en Heineken, 8.50 euro for min Coco Loco, burgeren kostede 8 euro, og mine muslinger 6.50 euro. Fantastisk pris for en god frokost!