Bar Lobo Barcelona 1

På Carrer del Pintor Fortuny ikke frygteligt langt fra Ramblaen ligger Bar Lobo. Jeg havde læst på nettet, at flere anbefalede dette sted, og det var også nævnt i bogen “Top 10 – Weekend i Barcelona” fra 2010 som værende en smart café og et populært brunchsted.

Så en dag, da min kammerat og jeg blev enige om at cruise lokalområdet omkring vores lejede lejlighed med formålet at finde et godt sted at indtage aftensmad, faldt valget på Bar Lobo. Der var allerede godt fyldt op, men dog stadig ledige pladser hist og her både indenfor og udenfor, så vi valgte at tage plads ved et bord udenfor i den lune aftenluft.

I Barcelona åbner de fleste køkkener først for aftensmenuen kl. 20, da det er kutyme for spanierne generelt at spise sen aftensmad, så vi gjorde det til vane at sigte mod at finde et sted omkring 20.30-tiden, så vi havde gode chancer for at få et bord uden forinden at have lavet reservation.

Bar Lobo Barcelona 2

Bar Lobo Barcelona 3

Første ret blev carpaccio med parmesan og rucola for både min kammerats og mit vedkommende. Der blev samtidigt sat tomatstrøget brød med havsalt på bordet, og vi troede egentligt, at det hørte med. Det viste sig dog at være samme tendens som i Portugal, hvor de sætter en let præ-ret på bordet, som man kun betaler for, hvis man spiser af den. Det gjorde vi så, og det smagte også udmærket, men kostede altså oveni. Det skal man lige skrive sig bag øret, når man spiser ude i Barcelona.

Carpaccioen var udsøgt, og der var rigelige mængder af det tyndtskårede kød, så jeg måtte levne en lille smule for at være sikker på, at jeg havde plads til min hovedret. Af drikkevarer fik jeg en mango mimosa, der må have bestået af frisk appelsinsaft, blendet mango og cava. En udmærket drink at lægge ud med. Til resten af maden nøjedes jeg med cola.

Baren ligger ud til en mindre plads med flere spisesteder omkring, og der er et passende leben omkring stedet, som det hører sig til på en storbyferie. Der kom også på et tidspunkt en gademusikant hen i nærheden og spillede harmonika. Normalt giver jeg ikke noget til disse (så kunne man jo nærmest ikke bestille andet), men lige hende her skabte så fin en pariserstemning, at jeg fraveg mit princip om at tage penge frem i offentligheden.

Bar Lobo Barcelona 4

Bar Lobo Barcelona 5

Min valgte hovedret var skaldyrspaella. Der stod på menukortet, at man skulle påregne 20 minutters tilberedningstid til denne ret, men ventetiden var meget passende, så der lige kunne slås mave oven på den store tallerken carpaccio. Jeg fik som vist nærmest en hel grydefuld serveret, og uha, hvor var den varm!

I gryden var der blåmuslinger, hjertemuslinger, blæksprutter og ris med en fremragende sovs og lidt urter strøet gavmildt udover. Særligt blæksprutte-fiduserne var jeg meget imponeret over. Det må være sådan, det ser ud, før de skæres ud til ringe, hvis man skal have de velkendte calamares. Indeni var den “tom”, og konsistensen var muslinge-gummi-agtig. Ganske fortrinlig smag i øvrigt.

Til dessert valgte jeg tangerin-sorbet (en slags mandarin), og der kom to utroligt velsmagende kugler ind i en lille skål. Min kammerat var dog mindre tilfreds med sin temmeligt kedelige æbletærte med vanilleis, omend isen var udmærket.

Bar Lobo Barcelona 6

Bar Lobo Barcelona 7

Man skal i øvrigt huske på, når man spiser ude i Barcelona, at det i hovedreglen kun er det, der står ordret i menukortet, man får på tallerkenen. Altså ingen salat eller grøntsager til som udgangspunkt, med mindre man eksplicit bestiller det ved siden af. Hvis man er i tvivl, må man blot spørge tjeneren.

Forretten med carpaccio kostede 12.20 euro, min skaldyrspaella kostede 14.25 euro og tangerin-sorbeten 5.00 euro, det vil sige 31.45 euro i alt for maden (jeg husker ikke prisen på drikkevarerne), hvilket svarer til cirka 235 kr. Vældigt billigt for tre gode retter, og jeg anbefaler klart Bar Lobo til aftensmad. Deres mindre imponerende morgenmad vender jeg dog tilbage til i et andet indlæg.