Varme hveder 1

Efter arbejde i går stak jeg snuden forbi Schweizerbageren for at købe hvedeknopper. Ikke desto mindre havde de kun fuldkornshveder og hveder med kerner tilbage, og det er ikke just noget, der falder i min smag. Det skal være de traditionelle, ellers gider jeg ikke.

Det lod dog til, at mange andre havde det som mig og ligeledes forlod bageren tomhændede, mens fuldkorns- og kernehvederne hobede sig op i massevis på hylder og deske. Lidt ærgerligt, at Schweizeren havde fejlvurderet omfanget af samfundets tendens til hvedeforskrækkelse og (i mine øjne) fuldkornshysteri, så vi mange traditionsbundne i stedet måtte trave ned til Lagkagehuset.

Dernede havde de dog rigeligt af de rigtige, så jeg købte to styk med hjem. Ikke desto mindre besluttede jeg senere på aftenen selv at give mig i kast med at bage en lille omgang hvedeknopper, for jeg kunne læse mig til, at det er en smal sag at bikse sammen. Så jeg snuppede Arlas opskrift, halverede den og gik i gang.

Varme hveder 2

Varme hveder 3

INGREDIENSER (til 8 styk):

25 gram gær
2 dl. sødmælk
1 æg
1 tsk. kardemomme
½ spsk. sukker
½ tsk. salt
Ca. 300 gram hvedemel

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Lun mælken, og smuldr gæren i
• Sørg for, at gæren er helt opløst i mælken
• Pisk ægget, til det skummer
• Tilsæt det meste af ægget i mælken, men gem lidt til pensling
• Tilsæt kardemomme, sukker og salt
• Tilsæt melen lidt efter lidt, ælt til dejen er smidig
• Lad dejen hæve tildækket og lunt i godt en halv time
• Rul otte boller i cirka samme størrelse
• Læg dem tæt i et fad beklædt med bagepapir
• Tildæk igen, og lad dem efterhæve, mens ovnen bliver varm
• Pensl med det resterende piskede æg
• Bag hvederne ved 200 grader i ca.  20 minutter
• Hvederne er færdige, når de er brungyldne på toppen
• Nydes med tandsmør, den gode ost eller marmelade

Varme hveder 4

De blev ret gode, og jeg tilsatte med vilje lidt mere kardemomme og salt end i Arlas opskrift. Jeg gad ikke trille bollerne, men delte bare dejen groft i otte dele og formede dem runde i hænderne, så de ser lidt ujævne ud i forhold til bagerens pæne, jævne hveder.

Jeg kunne godt have ladet dem efterhæve lidt længere, så de blev mere luftige, og det vil jeg nok gøre næste gang. I dag var de stadig gode og fik lige en tur på brødristeren på begge sider og var derefter et strålende supplement til morgenbordet.

