Lagkagehusets flødeboller 1

Min kæreste er lidt sådan en ond type, så forleden havde han taget flødeboller med hjem fra Lagkagehuset. Det er noget tid siden, jeg sidst har spist dem efter ellers at have rost dem til skyerne her og her, da det manglende køsystem i butikken irriterede mig.

Men så fik mine smagsløg lige et wake-up call, idet mine tænder flækkede overfladechokoladen, og en skumsky af ægpisket sukker og karamel fyldte mundhulen. Oh fryd! Hvor kunne jeg dog have lagt disse syndige lykkebomber på is så længe?!

Et par dage efter begyndte jeg at få abstinenser, så mens herren i huset stod i køkkenet og fiflede med, hvad der skulle blive til vores aftensmad, kastede jeg jakken på og råbte, at jeg lige rendte en tur i Lagkagehuset efter forsyninger. Og hjem kom endnu fire flødeboller (og en chokomuffin).

Lagkagehusets flødeboller 2

Favoritterne er helt klart flødebollen med karamel og nøddedrys samt flødebollen med hvid chokolade og salmiaklakrids. Den ene dag kan jeg bedst lide den ene og den anden dag den anden. Så jeg helgarderer mig og køber begge to hver gang. Og så en mørk til min kæreste, der også fik en chokomuffin, for modsat mig kan han godt få nok af flødeboller. Fjollede mand.

Stykvis koster de 17 kr., hvilket faktisk er en udmærket pris, når man tager i betragtning, hvor kæmpestore de her flødeboller sådan set er. Det første lange stykke tid kunne jeg kun spise en halv. Nu kan jeg over en aften konsumere tre styk. Selv. Uden at kaste op eller få mavepine.

Køber man fire styk, er der rabat, men jeg husker ikke præcist hvor meget. Man skal vist slippe nogle-og-50 kr., og så snart jeg har trykket “godkend” på apparaturet, er jeg ude af døren og i stiv kapgang på vej hjem med forventningens savl i mundvigen.

Lagkagehusets flødeboller 3

Men hvis jeg nu skal tage flødebollebrillerne af for en kort stund, så kan jeg da lige nævne, at min kæreste – der ellers er svær at stille tilfreds i al almindelighed – fandt chokoladesagen her ovenfor ganske udmærket.

Ifølge damen bag skranken skulle den have flydende chokolade i midten, men der var dog nærmere tale om et mousse-agtigt indre. Og det var ikke helt dårligt. Hvis man altså er til chokolade. Det er jeg jo egentlig ikke, så jeg siger i stedet: Køb deres flødeboller! De er simpelthen fantastiske og særdeles vanedannende… på den gode måde! Nom nom nom…

