Smørbar figen

Siden min første tur til Paris i 2007 har jeg været stor fan af kombinationen foie gras-terrine og smørbar figen, hvor mit første møde var i form af helt fantastiske baguettes med dette som fyld solgt for håndører i en lille biks i Les Halles-området.

Da vi kom hjem til Danmark, forsøgte vi selv at eftergøre disse med flûtes fra den lokale bager, Salling Supers terrine på dåse og Castus’ smørbare figenpålæg, men det var alligevel ikke rigtigt det samme. Det hjalp dog vældigt, da jeg endeligt stiftede bekendtskab med Deli’en i Jægergårdsgade og deres formidable foie gras-terrine, som jeg har lovprist blandt andet her og her.

Lykken var dog kort, for Castus, der tilsyneladende er eneproducent af smørbar figen, besluttede i 2013 at tage denne vare af markedet – til stor ærgrelse for mig, der desværre opdagede det for sent og ikke nåede at proviantere, før Super Brugsen havde solgt den sidste bøtte.

Smørbar figen 2

What to do? Tja, jeg måtte i gang med at lede efter en opskrift, så jeg selv kunne producere mit smørbare figenpålæg. Og til alt held rendte jeg ind i dette indlæg, der simpelthen er en opskrift på lige præcis det, jeg stod og savnede! Den er nu afprøvet og absolut godkendt, så nu videregiver jeg ingredienser og fremgangsmåde her:

INGREDIENSER (til et enkelt sylteglas):

15 tørrede figener
3 tørrede dadler
1,5 dl. vand
Saft fra ½ citron
1 tsk. vanillesukker
1 knivspids fin salt

Smørbar figen 3

FREMGANGSMÅDE:

• Desinficér sylteglasset med stærk alkohol eller kogende vand
• Skær figener og dadler i passende små stykker
• Læg dem i en gryde med vand, citronsaft, vanillesukker og salt
• Kog det hele op, og lad det derefter simre i knapt et kvarter
• Køl massen af, og blend den jævn med en stavblender
• Hæld den klæge masse på sylteglasset, og luk det tæt
• Opbevar efterfølgende figenpålægget på køl

– – –

Jeg valgte at koge massen, indtil den var klæbrig men stadig fedtet uden at være sej, som den fra Castus godt kunne have lidt tendens til. Man justerer blot kogetiden efter, hvor fedtet eller fast man ønsker den. Og til mine terrinemadder er det altså helt perfekt med en lidt cremet konsistens :-)