Frugtmos 1

Det der sygdomsforløb gik ikke lige som planlagt, så da jeg i nat fik forværring i tilstanden, måtte jeg få en akut tid hos lægen her til morgen, og nu er jeg så sat i antibiotisk behandling for en grim lungeinfektion. Suk!

Da jeg som barn i ny og næ havde influenza eller omgangssyge, var det altid min mor, der stod for at nurse og trøste. Jeg fik lov til altid at have sygeseng i sofaen, og derudover var det fast rutine, at jeg fik serveret frugtmos med most banan og revet æble rørt sammen med frisk appelsinjuice. Lige meget hvor skidt jeg har haft det, har jeg altid kunnet spise dette.

Sjovt nok er det en tradition, jeg har taget med mig videre i mit voksenliv. Uanset hvor lidt appetit jeg har, når jeg er syg og dårlig, fungerer frugtmosen altid og sikrer, at jeg får noget i maven og dermed lidt energi til at bekæmpe sygdommen med samt et boost til blodsukkerniveauet.

Det er ikke ligefrem en fancy eller billedskøn ret, men den har gjort en stor forskel for mig i mit liv, når jeg har været sølle, så dét alene gør, at den fortjener sit eget indlæg her på bloggen i håbet om, at nogle andre kan bruge tippet.

Frugtmos 2

Det er bedst at bruge bananer, der ikke er alt for umodne, men som nemt kan moses med en gaffel. Husk dog, at bananer hurtigt lynmodner, hvis man opbevarer dem sammen med æbler. Til en enkelt skål bruger jeg to bananer, river groft ½ æble i med skræl og tilsætter frisk appelsinsaft eller appelsinjuice indtil den ønskede konsistens. Simple as that!

Indtil videre har min uhensigtsmæssige helbredstilstand resulteret i både aflyst dinner-aftale med veninde, whiskysmagning, gensynsfest med min folkeskoleklasse, besøg hos min mor og gensyn med veninde fra København. Øv med mere øv på!