Forårsskud 1

Mens jeg i disse dage ligger på langs og er sølle med en rigtigt grum forårsinfluenza, pibler det udenfor tilsyneladende frem med forårsbebudere af den mere rare og velkomne slags. Solen skinner fra en skyfri himmel i dag, så jeg besluttede at give det et forsøg det der med at stå oprejst og begav mig en tur ud på altanen sammen med mit kamera.

Det blev en kort tur, men ikke desto mindre kunne jeg bevidne, at der blandt de grangrensindpakkede krydderurter i altankasserne er adskillige overlevere efter vinterens sne og frostvejr. Både rosmarinen, den rødbladede syre og citronmelissen har vist sig overraskende hårdføre, og selv den spinkle estragon er kommet sig oven på kulden og er genopstået fra det visne plantedødsrige med sprøde, lysegrønne kviste.

Og ikke nok med det: Også de to blåbærbuske, jeg købte sidste sommer, er begyndt at skyde med skarpe, grønne skud, og det går lynende hurtigt, så snart solens stråler slikker grenene. Så værsgo: Ét styk billedstorm af spirende forårsgrønt på altanen:

Forårsskud 4

Forårsskud 3

Forårsskud 2

Forårsskud 5

Vi har ganske vist haft en relativt mild vinter i år, hvilket kan have noget at gøre med, at altanens planter har klaret skærene. Ikke desto mindre har det givet mig mod på igen til næste vinter at pakke altankasserne ind og dække med grangrene, som jeg beskrev i dette indlæg i efteråret, for det virkede i hvert fald denne gang.

Når risikoen for nattefrost forhåbentligt fordufter helt i april, fjerner jeg gran og isoleringsposer, og så må jeg se, om der er nogle slow starters blandt de resterende krydderurter, der beslutter også at gøre et comeback. Men først skal jeg lige selv på benene igen og have jaget den fordømte influenza væk…