Ovnbagte peberfrugter 1

Som side dish er ovnbagt peberfrugt en af mine klare favoritter både til kød- og fiskeretter, og selvom jeg har bragt et par opskrifter på det før (f.eks. her), kommer der nu endnu en. Jeg kan godt lide at improvisere ud fra min grundopskrift, og sidste gang, jeg lavede retten, tilsatte jeg portvin og rosmarin – det blev en sikker vinder, kan jeg godt fortælle!

Når først peberfrugt, tomat og løg er skåret ud og olivensten fjernet, skal retten egentligt bare mixes sammen og passe sig selv i ovnen, indtil resten af aftensmaden er klar. Jeg kan ikke fordrage at lave mad, der skal times præcist til hinanden for at blive vellykket, så det er et stort plus, at tilberedningstiden til retten her er meget fleksibel.

Rosmarinkvistene er i øvrigt fra min egen altanhave, der har formået at være hårdfør her igennem vinteren. Jeg gjorde altankasserne vinterklare i oktober måned, og det ser nu ud til, at flere af krydderurterne – heriblandt rosmarinen og den rødbladede syre – har klaret skærene. Mere om det i et andet indlæg. Nu skal I have opskrift:

Ovnbagte peberfrugter 2

Ovnbagte peberfrugter 3

INGREDIENSER (til 1 fad):

2 røde (eller gule) peberfrugter
½-1 bakke blomme- eller cherrytomater
En god håndfuld kalamataoliven
½-1 løg
1-2 fed hvidløg
Et skvæt olivenolie
Et stort skvæt portvin
Et drys rørsukker
Salt & peber
Et par kviste frisk rosmarin

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Skær peberfrugt i skiver, og halvér tomaterne
• Halvér kalamataoliven, og fjern stenene
• Skær løg i både eller mindre stykker
• Vend det hele ud i et stort fad, pres hvidløg ud over
• Tilsæt olivenolie og portvin, og vend det hele godt rundt
• Drys med sukker, salt og peber, og læg rosmarin på toppen
• Læg staniol over fadet, og sæt det i ovnen ved 200 grader
• Efter ca. 20 minutter fjernes staniolen
• Rør godt rundt, og bag videre i ca. 15-30 minutter
• Retten er klar, når man synes – fjern rosmarin inden servering

Ovnbagte peberfrugter 4

Ja, yndig er retten nu en gang ikke efter bagning, men det gøres der rigeligt op for i smagen, der er dejligt sødmefuld og minder om forår i Toscana.

Mængderne er angivet på slump, for det er sådan, jeg selv plejer at lave retten. Der skal smages – og rettes til, som man selv kan lide det, så hvis man som eksempel er helt vild med oliven, så dobler man bare op, og hvis det ikke skal være for sødt, drysser man med lidt mindre sukker. Prøv dig frem!

