Kartoffelpizza 1

Jeg håber, at I kan bære over med mit relativt uregelmæssige opdateringsmønster for tiden, men der sker en masse på privatfronten, der tager så meget af min tid, at bloggen desværre må nedprioriteres i ny og næ. Der er dog ingen fare for, at jeg stopper med at poste indlæg, men hyppigheden kan dog variere lidt.

Derudover er jeg i tvivl om bloggens design, da jeg ikke kan finde en skabelon, jeg er 100% tilfreds med. Jeg ville helst, at der var mediumstore billeder, lige meget hvilken browser man bruger, at der var kategorioversigt ude i højre side, og at jeg samtidigt kunne slippe for en masse frygtelige pangfarver i tekst og header. Sådan en skabelon har WordPress dog desværre ikke, så indtil videre nøjes jeg med denne, hvor billederne er større end den tidligere skabelon, men kategorierne desværre er at finde nede i bunden. Oh well…

Men nu til det vigtige: Mad! Jeg har nemlig lavet denne fremragende kartoffelpizza et par gange på det seneste, så nu er det da på tide, at jeg får viderebragt opskriften. Jeg har lavet den både med tiljusteret færdigdejblanding og helt fra bunden, og jeg synes faktisk, at førstnævnte blev bedst, så det bliver den version, I får her.

Kartoffelpizza 2

Kartoffelpizza 3

INGREDIENSER (til én pizza, dvs. 1½-2 personer):

Maizena færdigpizzadej
Rugmel
Speltmel
Vand
Koncentreret tomatpuré
Olivenolie
Frisk rosmarin
2 poser frisk mozzarella
Cherrytomater
Kartofler
Havsalt & peber

Kartoffelpizza 4

FREMGANGSMÅDE:

• Hæld dejblandingen i en skål, og tilsæt ønskede mængder rug og spelt
• Tilsæt lunkent vand, indtil dejen er samlet og smidig
• Rul den ud på bagepapir til den ønskede tykkelse
• Bland koncentreret tomatpuré og olivenolie til en ensartet masse
• Smør blandingen i et jævnt lag ud på pizzabunden
• Drys med frisk, finthakket rosmarin (kan udelades)
• Skær mozzarellaen i skiver, og fordel dem på pizzaen
• Skær cherrytomaterne i skiver, og fordel dem på pizzaen
• Skræl kartoflerne, og skær dem i ultratynde skiver
• Fordel kartoffelskiverne på pizzaen lappende let ind over hinanden
• Krydr med kværnepeber og rigeligt med havsalt
• Bag pizzaen i ovnen ved ca. 200 grader, indtil den er gylden

Kartoffelpizza 5

Jeg har ganske vist et mandolinjern, men jeg valgte i stedet at bruge kartoffelskrælleren til at skære kartoflerne med. Det tog sin tid, javist, men det var let at gøre rent efter efterfølgende, og skiverne blev papirstynde og ganske fine til formålet.

Det er helt bevidst, at osten skal ligge under kartoflerne – det blev et fremragende resultat, og kartoffelskiverne var saftige og sprøde på den helt rigtige måde. Har man ikke prøvet at lave kartoffelpizza før, kan denne variant helt klart anbefales både i forhold til smagen og den simple fremgangsmåde. Så bare kom i gang!