Highlanders 1

En ny whiskybar har i februar slået dørene op i Aarhus på hjørnet af Mindebrogade, hvor det gamle Øltønden tidligere lå. Der gik ikke lang tid, før jeg med lidt hjælp fik øjnene op for dette sted, og siden kan besøgene ikke længere tælles på én hånd. Derfor mener jeg, det er på sin plads, at jeg nu introducerer jer til dette fremragende sted!

Highlanders Bar er drevet af britiske Julian & Karl samt nogle trofaste hjælpere i biksen, og makkerparret er det, man med et pænt ord ville kalde whiskynørder. De vægter i særdeleshed et udvalg af særprægede kvalitetswhiskyer højere end rækkevis af billige flasker, som man får dem i de fleste supermarkeder og i caféerne ved åen.

Det betyder dog ikke, at udvalget er lille. Tværtimod. Jeg mener det skam, når jeg længere oppe skriver, at d’herrer er nørder, for det er tydeligt at mærke som gæst, at interessen for de gyldne dråber på hylderne danner den primære grobund for, at de overhovedet har valgt at åbne denne bar. De brænder for den gode whiskyoplevelse og at dele den med andre.

Highlanders 2

Highlanders 3

Atmosfæren på Highlander Bar er dog den allervigtigste grund til, at man bør lægge vejen forbi. Pyt med, hvis man ikke kan lide whisky – whiskyen kommer ifølge min vurdering i anden række (men fortæl det ikke til Julian & Karl!). Stemningen er enormt hyggelig og afslappet, og gutterne har sågar valgt at spille meget dæmpet musik, så gæsterne har mulighed for at tale sammen hele aftenen uden at skulle råbe tværs hen over bordene.

Udvalget af storslåede whiskyer er imponerende, men der sælges også andre våde varer i baren såsom god rom, øl, cider og sodavand. Så blot fordi der er tale om en whiskybar, forventes det ikke, at man nødvendigvis drikker dette. Man skal først og fremmest komme der for at have det hyggeligt og snakke med nogle rare mennesker.

Det var lidt om de våde varer… og så er der jo maden! For i god engelsk barstil serveres der også klassiske pubretter, der kan variere lidt. Ofte er der dog eksempelvis fish ‘n chips og marinerede ribs på dagens menu, og Julian har et par andre retter, han også brillerer med – ikke at forglemme hans pragtfulde hjemmelavede remoulade, der blandt andet følger med fish ‘n chipsene, mums!

Highlanders 4

Mit første besøg dernede var en hverdagsaften, hvor der ikke var mange besøgende, men dog nok til at snakken gik lystigt, og latteren fyldte rummet, mens vi hang ved bardisken over et par glas whisky og Julians fantastiske ribs. Han er i øvrigt fuld af underholdende historier og fortæller levende og gestikulerende om pudsige oplevelser fra nær og fjern.

Næste besøg var en weekendaften, hvor jeg faldt i snak med to jævnaldrende kvinder, der viste sig ikke at kunne lide whisky. Det var for den enes vedkommende kun, indtil Julian fik nys om dette og sendte en smagsprøve i hendes retning efter først at have fisket efter, hvad hun var til smagsmæssigt. Veninden endte derimod med at forelske sig i en god rom fra hylden.

Et andet besøg, jeg aflagde dernede i løbet af februar, var til en reel whiskysmagning, hvor en repræsentant fra Balvenie-destilleriet præsenterede mig og en flok whiskyglade mænd for seks flasker Balvenie af forskellig karakter. Arrangementet kostede 350 kr. per person og inkluderede også en snackpause med saftige tunsandwiches og chips.

Highlanders 5

Highlanders 6

Det var min storesøster, der i sin tid var skyld i, at jeg fik øjnene op for whisky, især af den røgede slags, så jeg blev enig med mig selv om, at jeg skyldte at introducere hende for Highlanders Bar. Derfor aftalte vi i torsdags at mødes efter arbejde til en sjus og britisk aftensmad. Og jeg er ret overbevist om, at det heller ikke er sidste gang, at hun og hendes mand stikker snuden forbi dernede…

Så anyway, det her blev ét langt reklameindslag for Highlanders Bar, for jeg er allerede stor fan og vil klart opfordre alle, der kan lide hyggelig pubstemning og god whisky, at aflægge Julian & Karl et visit.