Friskkogt torskerogn 1

Forleden postede en veninde et billede af et par bukser på facebook. Det var ikke et par helt almindelige bukser, for disse havde en torsk smidt fra sig. Og bukser er nemlig lige præcis det, man kalder sådan en gang torskerogn i hinde. Ja, jeg vil jo så nok mene, at der må være tale om en slags haremsbuks med de posede bukseben, men nuvel – en buks it is!

Det inspirerede mig vældigt, at det både så spændende ud på billedet, at hun kunne berette, at det smagte skønt (jeg har fået det én gang før, men for flere år siden), og at det tilmed var pærelet at lave. Hun havde valgt at følge denne opskrift med tilhørende idiotsikker video-show-and-tell, så den besluttede jeg også at sætte min lid til.

Så i lørdags strøg jeg på torvemarked ved frokosttid. Jeg var lidt sent ude af starthullerne den formiddag og var lidt nervøs for, om fiskemanden var løbet tør for de friske rogn, når nu det trods alt er en sæsonvare, der kun fås januar, februar og marts. Men der var skam riiiigeligt! Og sådan en buks er i øvrigt billig, skulle jeg hilse at sige. Endnu et plus.

Torskerognsbuks

Jeg tog torskens bukser med mig hjem sammen med en posefuld andre torvegodter, som endte med at gøre sig som tilbehør, og så gik jeg ellers i gang. Jeg fulgte anvisningerne og brugte faktisk blot indpakningspapiret fra fiskemanden som pergamentpapiret, der skal inderst, og derefter sølvpapiret, der blev formet omkring rognepakken som en nytårsknallert.

Som tilbehør valgte jeg lidt utraditionelt at lave en couscous med en masse urter og sager, og hvor citronsmagen spillede en væsentlig rolle. Det hører sig jo til sådan en fiskeret. Og så havde jeg også købt en bøtte skagensalat ved fiskemanden, der var god som dyppelse til rognen. Men tilbehøret kan man jo vælge at variere, som man ønsker. Ikke desto mindre var dette et hit.

Her får I opskriften, som jeg lavede det forleden, og mit gæt er, at to personer snildt kan klare sig med én buks, hvis ellers der er rigeligt tilbehør. Ellers køb to for en sikkerheds skyld – det sprænger jo ikke ligefrem budgettet.

Torskerogn 1

Torskerogn 2

INGREDIENSER (til ca. 2 personer):

En torskerognsbuks (eller to, om man vil)
Ca. 10 peberkorn
Et par laurbærblade
Et gavmildt drys salt
En hulens masse vand

½ citron
1 dl. couscous
Et bundt frisk bredbladet persille
Et mindre bundt frisk koriander
½ rødløg
Et par forårsløg
Ca. 7-10 cherrytomater
½ rød peberfrugt
½-1 fed hvidløg
1 spsk. sirup
Salt & peber

Torskerogn 3

Torskerogn 4

FREMGANGSMÅDE:

• Sæt en stor gryde med vand over, skru ned under kogepunktet
• Tilsæt peberkorn, laurbærblade og salt i vandet
• Pak buksen forsigtigt ind i pergamentpapir
• Rul pakken ind i sølvpapir, og luk enderne som en nytårsknallert
• Læg rullen i gryden, og sørg for, at vandet aldrig koger
• Lad rognebukspakken lune under kogepunktet i ca. 45 minutter
• Forbered imens tilbehøret: Kogende vand hældes over couscousen
• Dræn efter fem minutters tid couscousen, og hæld det i en skål
• Hak persille og koriander, og skær tomaterne i kvarte, tilsæt i skålen
• Hak forårsløg og rødløg fint, og tilsæt sammen med peberfrugttern
• Pres hvidløg ud over, og mix det hele godt rundt, så det fordeles
• Smag til med sirup, citronsaft, salt og peber
• Efter kogning pakkes torskerognen ud og skæres i fine skiver
• Servér rognen i skiver med couscous og et par skiver citron

Torskerogn 5

Det var et skønt frokostmåltid, og der var endda også nok til madpakken i dag. Jeg dryppede citron ud over rognen, som gav et tilpas syrligt modspil til de bløde, fine rogn. Helt klart mange gange bedre end den konserverede version, vi som danskere oftest tænker på, når man nævner torskerogn.

Den færdigkogte rogn var svær at fotografere uden at risikere et udtryk, der giver anledning til perverse associationer – for pæn er den altså ikke med sine årer og blege kulør. Dog er jeg sikker på, at i hvert fald én af mine læsere vil værdsætte rognebuksens uartige fremtoning, hvis jeg kender hende ret ;-)