Forlæns baglæns 1

I tirsdags ringede jeg til Forlæns Baglæns i Jægergårdsgade for at bestille bord til fredag aften. De havde imidlertid lukket og tog derfor ikke telefonen, så jeg sendte dem i stedet en mail på facebook. Der svarede de, at jeg blot skulle ringe igen dagen efter.

Dette gjorde jeg så og fik bestilt bord til to til om fredagen. Det foretrukne tidspunkt kl. 19 kunne ikke imødekommes, og pigen i telefonen lød også lidt forvirret. Men vi fik så et bord til kl. 18.30 i stedet, og det var jo helt fint.

Om torsdagen bliver jeg så ringet op og får at vide, at der var sket en fejl den anden dag, og at vores bord var dobbeltbooket og skulle være ledigt igen allerede kl. 20. Så vi var nødt til at rykke tidspunktet til kl. 17.30 i stedet, hvis vi ville have bord. Det måtte vi så gøre, men lidt ærgerligt med forviklingen.

Da min veninde og jeg så mødte ind til den aftalte tid i fredags, kunne de ikke finde reservationen i bogen. Det viste sig, at de havde skrevet mit navn forkert, selvom jeg endda måtte stave mit meget simple danske navn på fire bogstaver for pigen i telefonen. I det mindste havde de noteret mit telefonnummer, så vi fik bordet. Men pyh, det var da ikke ligefrem nemt!

Forlæns baglæns 2

Men det viste sig at være alt besværet værd, for selvom pladsforholdene er små i den hyggelige, lille restaurant, var maden simpelthen så fantastisk, at jeg slet slet ikke kan kigge på billederne derfra uden at genopleve den skønne smag, jeg blev udsat for i fredags.

Min veninde valgte calamares (stegte blæksprutteringe) med urtedyppelse, og jeg valgte grillede kammuslinger med jordskokker og blomkål. Derudover valgte vi begge to retten med skindstegt kulmule på salsabund af blomkål, æbler og selleri. Til maden skulle vi have en stor kande af stedets fantastiske sangria!

Inden maden blev serveret, kom der som vanligt brød, oliventapenade og tapenade af soltørrede tomater på bordet. Uhm, det smager bare så godt – særligt tomattapenaden er enormt lækker! Man kan vælge at betale lidt ekstra håndører for dette i en dåse, der står på bordet, dog ingen tvang.

Forlæns baglæns 3

Mine kammuslinger var bløde, saftige og helt perfekte! Tilbehøret passede ganske enkelt eminent til, og det er længe siden, jeg har fået en ret med kammusling, der bare smagte så fantastisk! Min veninde var også godt tilfreds med sine calamares, som jeg også hapsede et par stykker af. Godt crunchy og med lækker dyppelse til.

Og så kom kulmulen ind. Hold da fast, den var himmelsk! Skindet var SÅ sprødt og fiskekødet saftigt og mørt. Den grønne salsa gav godt bid til den smørbløde fisk med det knasende skind med perfekt harmoni i hver bid. Vi slikkede nærmest tallerkenerne bagefter, selvom vi var blevet godt mætte.

Sangriaen var som altid god, og da kanden var tømt, var både min veninde og jeg blevet småberusede. Jeg skulle lige på toilet, før vi gik videre, og derude fik jeg foreviget det farverige tapet, som jeg nævnte i sidste indlæg om Forlæns Baglæns. Ret fedt indrettet!

Forlæns baglæns 4

Kammuslingerne kostede 118 kr., calamares stod til 96 kr., kulmulen 105 kr. og en kande sangria 185 kr., så samlet kom vi af med 609 kr. for fire retter og en kande sangria. Ganske fin pris for så lækker mad. Vi var desværre for mætte til dessert, selvom citrusfromagen var lige ved at lokke os i fordærv.

Vi gik derefter hjem til mig og åbnede en flaske cava, der var til overs fra nytårsaften, og det blev en af de sjoveste aftener, jeg har haft længe. Vi kiggede billeder fra vores gymnasietid, gik i klæde-ud-kassen og tog sjove billeder, skrålede med til 80’ernes grimme melodigrandprix-sange på YouTube, og da min kæreste kom hjem, tog vi hul på en flaske tequila og spillede Klodsmajor og Bob.

Fantastisk aften med god mad, godt selskab og gode grin!
Jeg håber, at jeres weekend har været lige så god som min :-)

