Æblemarmelade

Til nytårsaften havde min gode barndomsveninde, der for tiden er bosat i Maribo, en skøn værtindegave med i form af henholdsvis to slags økologisk marmelade og en flaske øko æblemost fra den lokale Bandholm Frugtplantage.

Den ene af marmeladerne er med æble og brombær, og den anden er med æble og vanille. Der er endnu ikke taget hul på nogen af dem, men de skal helt klart nydes til en af de kommende weekenders morgenbord på en skive friskbagt brød fra bageren og måske endda en skive god ost.

Æblemosten, derimod, kunne jeg ikke holde mig fra ret længe. Jeg ELSKER god æblemost og har i et af mine første indlæg her på bloggen hyldet Irmas æblemost og særligt mosten på Elstar-æblet. Så glæden var stor, da jeg tog de første slurke af min venindes medbragte most, for den var bare god, var den! Utroligt kraftig smag med en overvældende sødme. Og vupti – så var den væk.

Æblemost

I et par dage havde jeg faktisk lidt abstinenser, og vi prøvede nogle forskellige fra Kvickly, som var enormt ringe og vandede (og en af dem endda med “brus” pga. gæring, uf!). Men så skulle jeg forleden ned i Schweizerbageren efter det sædvanlige oldtidsbrød, og hvad skuer mit øje? Æblemost en masse!

Der er simpelthen hyldevis med god, kølig most fra Gårdmosteriet i Schweizerbagerens køleskabe, og prisen er ok fornuftig på 50 kr. for to flasker, så det måtte jeg prøve. Nu har jeg efterhånden skamdrukket æblemost derfra de sidste to uger, så der kommer snart et indlæg om de forskellige slags, for det må jo formidles videre, når man opdager noget godt :-)