Kammerknas Mississippi Mud Pie 1

Det er langt fra første gang, at jeg poster denne opskrift herinde, men jeg har endnu ikke været tilfreds med de billeder, jeg har formået at tage af denne helt igennem fantastiske chokoladedessert.

Det er mississippi mud pie lavet på primært chokolade, skumfiduser og flødeskum. Selvom jeg altid laver den nogle timer eller en halv dag i forvejen, hvor det snildt kan være lyst nok til at tage nogle gode billeder, bliver den altid først dekoreret lige før servering, og det er som oftest om aftenen og dermed i dårlig belysning.

Denne gang er første gang med det nye kamera, så jeg håber, at resultatet er bare lidt bedre end de foregående gange, selvom de sidste af billederne lige efter dekorering er taget sent om aftenen nytårsaften, hvor det både var mørkt og min kameraføring påvirket af rigelige mængder cava.

Kammerknas Mississippi Mud Pie 2

INGREDIENSER (til 1 springform, dvs. nok til 10-12 personer):

200 gram knuste Digestive-kiks
100 gram smør
300 gram hvide skumfiduser
6 spsk. mælk
1½ knivspids kanel
150 gram mørk chokolade
200 gram mælkechokolade
4 dl. piskefløde
4 spsk. mørk rom
4 spsk. stærk kaffe

Pynt: Kakaopulver, revet chokolade og friske bær

Kammerknas Mississippi Mud Pie 3

Kammerknas Mississippi Mud Pie 4

FREMGANGSMÅDE:

• Smelt smøret ved lav varme, så det ikke koger
• Knus Digestive-kiksene i en minihakker
• Hæld det smeltede smør i en frysepose
• Tilsæt de knuste kiks i posen, og mos det godt rundt
• Beklæd en springform med et stykke bagepapir i bunden
• Vend smør-/kikseblandingen ud i formen
• Pres blandingen jævnt ud, så den dækker hele bunden
• Overdæk springformen, og stil den på køl

• Del chokoladen i mindre stykker
• Læg en del af dem i en gryde sammen med mælken
• Lad det varme op ved middel varme, så det smelter
• Tilsæt efterhånden mere og mere chokolade i gryden
• Rør godt rundt, og vær varsom med, at det ikke brænder på
• Når al chokoladen er smeltet, tilsættes skumfiduser lidt efter lidt
• Rør atter godt rundt undervejs, mens det smelter sammen
• Når det er smeltet til en jævn masse, tages gryden af varmen
• Rør stærk kaffe, mørk rom og kanel ud i chokolademassen

• Pisk piskefløden stiv med en elpisker
• Vend lidt efter lidt den lune chokolademasse i skummet
• Når al chokoladen er tilsat, hældes det over i springformen
• Dæk springformen igen, og stil desserten på køl
• Før servering pyntes med kakaopulver siet ud over kagen
• Riv mørk chokolade over, og pynt med friske bær

Kammerknas Mississippi Mud Pie 5

Kammerknas Mississippi Mud Pie 6

Kammerknas Mississippi Mud Pie 7

Til nytårsaften lavede jeg en halv gang mere af opskriften for at være sikker på, at der ville være nok. Det var dog slet ikke nødvendigt, for selvom alle elskede den og kom med de velkendte nydelsesudbrud, jeg efterhånden er vant til, når jeg serverer denne dessert, så mætter den altså helt utroligt meget!

Det er en solid sag med en mousse-agtig konsistens, så en enkelt springform (det vil sige de mængdeangivelser, som jeg har skrevet i dette indlæg) var nok til et selskab med i alt 11 personer, som dog forinden havde spist sig halvmætte i forret og hovedret.

Der blev tilligemed nogle stykker til overs, som min kæreste og jeg nød godt af dagen efter. Derudover var der en ekstra, omend mindre kageform, der var helt uberørt fra nytårsfesten, så den tog jeg med til mine kolleger på arbejde i går – atter et kæmpe hit!

Kammerknas Mississippi Mud Pie 8

Kammerknas Mississippi Mud Pie 9

Når jeg tager springformens ring af, plejer jeg altid lige først at løsne rundt i kanten med en kniv med tyndt blad, så kagen slipper, før ringen trækkes af. Så forbliver kagen fin. Med bagepapir under kan kagen ligeledes trækkes let af og placeres på et serveringsfad eller et skærebræt.

Jeg får altid spørgsmål til, hvordan jeg har lavet kagen, og det er altid skønt at kunne berette, at den faktisk er utroligt nem at have med at gøre. Det eneste, man skal være særligt opmærksom på, er, at chokolademassen ikke brænder på undervejs. Resten går helt af sig selv. Så se at komme i gang!